Given en introduktion til grundlæggende beslutningsteorier som
kommer i anvendelse i forbindelse med beslutningsstøtte i det
teknisk-naturvidenskabelige domæne. Giver samtidig en indføring i
såvel kvantitative som kvalitative metoder indenfor området.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare forskelle og ligheder mellem grundlæggende
beslutningsteorier.
Definere og sætte begrebet multi-kriterie analyse ind i en
kontekst.
Gennemføre en trendanalyse som forudsætning for scenarie
konstruktionen og dermed som et led i beslutningsprocessen.
Udvikle konsistente scenarier som et redskab i
beslutningsprocessen baseret på forskellige niveauer af
usikkerheder i trendanalysen.
Foretage en systematisk ”roadmapping” af udvalgte scenarier med
henblik på at skabe overblik over hvilke beslutninger der skal
foretages, hvis disse scenarier eventuelt skal realiseres i
fremtiden.
Være i stand til at beskrive og forklare en række forskellige
metoder der understøtter beslutningsstøtte for problemer med flere
mål/kriterier.
Være i stand til at anvende disse metoder på virkelige
beslutningsproblemer.
Være i stand til at beskrive brugen af disse metoder via case
studies i form af en skriftlig dokumentation.
Kursusindhold:
Det er kursets mål at give de studerende en generel forståelse af
beslutningsprocesser i ingeniøropgaver samt at introducere
kvalitative og kvantitative metoder, der kan understøtte og
kvalificere beslutningstagning. Kurset indledes med en introduktion
til grundlæggende beslutningsteori. De kvalitative redskaber til
beslutningsstøtte kommer fra fagområdet strategisk fremsyn. Inden
for dette område får de studerende kendskab til metoder som til
eksempel trend analyse, scenarier, og roadmapping. Som kvantitativt
redskab introduceres de studerende til multi-kriterie
beslutningsstøtte. Kurset skal give den studerende indsigt i, hvad
et beslutningsstøttesystem er, hvordan de anvendes samt fordele og
ulemper ved forskellige metoder. Implementering bygger på dels en
forståelse for og indføring i, hvordan et givet problem kan
modelleres, før man foretager en faktisk implementering. De
studerende vil efter kurset være i stand til at anvende metoderne
på enkle beslutningsproblemer, og denne kompetence kan den
studerende til eksempel benytte i Fagprojektet og i det
videregående kursus Business Analytics.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk