2015/2016

42086 Avancerede Designmetoder

Kurset foregår på engelsk
I tilfælde af overbooking gives fortrinsret til studerende fra Design og Innovation

Engelsk titel:

Advanced Design Methods

Sprog:

Point( ECTS )

10

Kursustype:

Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
 

Skemaplacering:

E5 (ons 8-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Projektarbejde i grupper, forelæsninger, opgaver, præsentationer og seminarer

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Ingen eksamen

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

41080 og 42080

Pointspærring:

Anbefalede forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Minimum 15

Overordnede kursusmål:

Kurset sigter mod at udruste de studerende til at håndtere engineering-design problemer i den virkelige verden, hvor én design metode ofte er utilstrækkelig til at adressere et problem tilfredsstillende. Anvendelse og syntese af en bred vifte af avancerede designmetoder forbereder den studerende til ikke kun at reagere effektivt på komplekse skiftende problemer, men også til effektivt at planlægge, styre og forbedre den samlede proces.
Kurset samler en studerendes eksisterende og nye designviden for at tackle en design udfordring fra den virkelige verden. Dette vil ske på to måder: syntetisering og anvendelse af flere designmetoder i en sammenhængende proces, samt forståelse, anvendelse af og refleksion over avancerede designmetoder i forbindelse med løsningen af et projekt fra den virkelige verden.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Karakterisere en design metode, dens egenskaber, betingelserne for dens anvendelse, og dens fordele og ulemper
  • Designe design, dvs. at planlægge, udvælge og forene de mest hensigtsmæssige metoder for løsning af et specifikt engineering design problem
  • Løse et reelt design problem fra industrien gennem anvendelse af en række designmetoder i en sammenhængende proces
  • Tilpasse og anvende en lang række avancerede designmetoder
  • Reflektere kritisk over designprocessen, de anvendte designmetoder og deres succes eller fiasko i praksis
  • Bruge denne kritiske refleksion til at forbedre igangværende design projekter hvor kontekst og udfordringer skifter undervejs, dvs. identificere og løse udfordringer i takt med at designprocessen skrider frem
  • Anvende designmetoder rettet mod såvel det konceptuelle udviklingsstadie, som det detaljerede design stadie, f.eks. TRIZ og DSM
  • Kommunikere brugen af, og refleksion over, designmetoder og processer i form af en analytisk rapport

Kursusindhold:

Dette kursus samler specifikke designmetoder samt den overordnede designproces ved at anvende disse elementer på et engineering design problem fra den virkelige verden. I begyndelsen af kurset vil et design brief fra industrien blive præsenteret. De studerende danner herefter grupper, hvori de vil adresse designbriefet, gennem:
1) Udarbejdelse af en proces der udnytter en række konkrete designmetoder der bliver tilpasset til den forhåndenværende problemstilling.
2) Udføre design opgaven ved at udføre, reflektere over, samt forbedre den foreslåede designproces.
De studerende vil blive evalueret på deres brug af metoder, processen, produktet og de studerendes evne til at reflektere over og aktivt forbedre deres arbejdsproces.
For at understøtte dette, undervises de studerende i en række avancerede designmetoder for hver af faserne i produktudviklingsprocessen. Desuden undervises de studerende i at samle metoderne for at opnå et passende procesflow, samt kritisk reflektere over og forbedre de enkelte metoder og den samlede proces.

Litteraturhenvisninger:

-

Bemærkninger:

Kurset foregår på engelsk

Kursusansvarlig:

Philip Cash , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4550 , pcas@dtu.dk

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 28. april, 2015