Kurset sigter mod at udruste de studerende til at håndtere
engineering-design problemer i den virkelige verden, hvor én design
metode ofte er utilstrækkelig til at adressere et problem
tilfredsstillende. Anvendelse og syntese af en bred vifte af
avancerede designmetoder forbereder den studerende til ikke kun at
reagere effektivt på komplekse skiftende problemer, men også til
effektivt at planlægge, styre og forbedre den samlede proces.
Kurset samler en studerendes eksisterende og nye designviden for at
tackle en design udfordring fra den virkelige verden. Dette vil ske
på to måder: syntetisering og anvendelse af flere designmetoder i
en sammenhængende proces, samt forståelse, anvendelse af og
refleksion over avancerede designmetoder i forbindelse med
løsningen af et projekt fra den virkelige verden.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Karakterisere en design metode, dens egenskaber, betingelserne
for dens anvendelse, og dens fordele og ulemper
Designe design, dvs. at planlægge, udvælge og forene de mest
hensigtsmæssige metoder for løsning af et specifikt engineering
design problem
Løse et reelt design problem fra industrien gennem anvendelse
af en række designmetoder i en sammenhængende proces
Tilpasse og anvende en lang række avancerede designmetoder
Reflektere kritisk over designprocessen, de anvendte
designmetoder og deres succes eller fiasko i praksis
Bruge denne kritiske refleksion til at forbedre igangværende
design projekter hvor kontekst og udfordringer skifter undervejs,
dvs. identificere og løse udfordringer i takt med at
designprocessen skrider frem
Anvende designmetoder rettet mod såvel det konceptuelle
udviklingsstadie, som det detaljerede design stadie, f.eks. TRIZ og
DSM
Kommunikere brugen af, og refleksion over, designmetoder og
processer i form af en analytisk rapport
Kursusindhold:
Dette kursus samler specifikke designmetoder samt den overordnede
designproces ved at anvende disse elementer på et engineering
design problem fra den virkelige verden. I begyndelsen af kurset
vil et design brief fra industrien blive præsenteret. De studerende
danner herefter grupper, hvori de vil adresse designbriefet,
gennem:
1) Udarbejdelse af en proces der udnytter en række konkrete
designmetoder der bliver tilpasset til den forhåndenværende
problemstilling.
2) Udføre design opgaven ved at udføre, reflektere over, samt
forbedre den foreslåede designproces.
De studerende vil blive evalueret på deres brug af metoder,
processen, produktet og de studerendes evne til at reflektere over
og aktivt forbedre deres arbejdsproces.
For at understøtte dette, undervises de studerende i en række
avancerede designmetoder for hver af faserne i
produktudviklingsprocessen. Desuden undervises de studerende i at
samle metoderne for at opnå et passende procesflow, samt kritisk
reflektere over og forbedre de enkelte metoder og den samlede
proces.