Målet er at give de studerende et overblik over metoder til
inddragelse af aktører og artefakter i innovationsprocesser. Kurset
vil give de studerende mulighed for at analysere, udvælge, udvikle
og afprøve metoder og værktøjer for aktiv inddragelse af aktører i
virkelig eller simuleret designprocesser. Der vil være fokus på
metoder som brugerdreven innovation, participatory design,
participatory innovation og co-creation. De studerende skal
reflektere over de forskellige tilganges betydning, med hensyn til
iscenesat dialog, under den videre projektering, og resultatet
heraf. Kurset vil give de studerende et bredt fundament til at
inddrage, iscenesætte og facilitere processer, hvor forskellige
aktører er involveret i tværfaglig dialog, i front-end innovation,
idégenerering, syntese og afprøvning af designløsninger,
performance, etc. Kurset involverer en række opgaver fra den
virkelige verden, og de arbejder i grupper for at gennemføre
co-creation aktiviteter for disse.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere og reflektere over fordele og ulemper ved at inddrage
eksterne aktører i designprocesser.
Identificere og bruge ’boundary objects’ i iscenesættelsen af
tværfaglige dialoger.
Forklare deres betydning i og for inddragelse af forskellige
typer af deltagere.
Forklare fordele og ulemper ved forskellige tilgange til at
fremme tværfagligt samarbejde.
Iscenesætte en skabende dialog i co-creation og reflektere over
rollen som facilitator i disse.
Forklare fordele og ulemper ved forskellige nye værktøjer til
at fremme tværfagligt samarbejde.
Inddrage teknologisk viden og strategiske hensyn.
Iscenesætte og reflektere over brugen af workshops og
co-creation teknikker i designprocessen.
Forstå og implementere teori om betingelser og kreativitet i en
co-creation proces
Kursusindhold:
Kurset fokuserer på at analysere, hvordan man involverer
forskellige aktører og artefakter i designprocessen, hvor målet er
at skabe viden igennem dialoger. Vi vil analysere den historiske
udvikling af brugerinvolvering og se, hvordan det har udviklet sig
fra at se en bruger som en genstand eller forsøgsperson, til at se
på brug og praksis samt andre aktører som ’medskabere’. Vi vil
undersøge og diskutere en række forskellige metoder til
brugerinddragelse, såsom: brugervenlighed, design laboratorier,
generative sessions, video, performance, design spil, og
participatory innovation.
Litteraturhenvisninger:
Litteratur vil blive uploaded på CampusNet før kurset starter og
derefter uge for uge