2015/2016

42081 Iscenesættelse og co-creation

Engelsk titel:

Staging co-creation

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
 

Skemaplacering:

E1B (tors 13-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Læsning og analyse af metodetekster, caseoplæg, og praktiske faciliterings-øvelser

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Obligatoriske forudsætninger:

Anbefalede forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

Målet er at give de studerende et overblik over metoder til inddragelse af aktører og artefakter i innovationsprocesser. Kurset vil give de studerende mulighed for at analysere, udvælge, udvikle og afprøve metoder og værktøjer for aktiv inddragelse af aktører i virkelig eller simuleret designprocesser. Der vil være fokus på metoder som brugerdreven innovation, participatory design, participatory innovation og co-creation. De studerende skal reflektere over de forskellige tilganges betydning, med hensyn til iscenesat dialog, under den videre projektering, og resultatet heraf. Kurset vil give de studerende et bredt fundament til at inddrage, iscenesætte og facilitere processer, hvor forskellige aktører er involveret i tværfaglig dialog, i front-end innovation, idégenerering, syntese og afprøvning af designløsninger, performance, etc. Kurset involverer en række opgaver fra den virkelige verden, og de arbejder i grupper for at gennemføre co-creation aktiviteter for disse.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere og reflektere over fordele og ulemper ved at inddrage eksterne aktører i designprocesser.
  • Identificere og bruge ’boundary objects’ i iscenesættelsen af tværfaglige dialoger.
  • Forklare deres betydning i og for inddragelse af forskellige typer af deltagere.
  • Forklare fordele og ulemper ved forskellige tilgange til at fremme tværfagligt samarbejde.
  • Iscenesætte en skabende dialog i co-creation og reflektere over rollen som facilitator i disse.
  • Forklare fordele og ulemper ved forskellige nye værktøjer til at fremme tværfagligt samarbejde.
  • Inddrage teknologisk viden og strategiske hensyn.
  • Iscenesætte og reflektere over brugen af workshops og co-creation teknikker i designprocessen.
  • Forstå og implementere teori om betingelser og kreativitet i en co-creation proces

Kursusindhold:

Kurset fokuserer på at analysere, hvordan man involverer forskellige aktører og artefakter i designprocessen, hvor målet er at skabe viden igennem dialoger. Vi vil analysere den historiske udvikling af brugerinvolvering og se, hvordan det har udviklet sig fra at se en bruger som en genstand eller forsøgsperson, til at se på brug og praksis samt andre aktører som ’medskabere’. Vi vil undersøge og diskutere en række forskellige metoder til brugerinddragelse, såsom: brugervenlighed, design laboratorier, generative sessions, video, performance, design spil, og participatory innovation.

Litteraturhenvisninger:

Litteratur vil blive uploaded på CampusNet før kurset starter og derefter uge for uge

Kursusansvarlig:

Balder Onarheim , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 6070 , baon@dtu.dk
Philip Cash , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4550 , pcas@dtu.dk

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet

Studerende fra Design & innovation har fortrinsret
Sidst opdateret: 28. april, 2015