Kursets mål er at give indsigt og praktiske kompetencer i
teknologianalytisk teori og metode, med det formål, at belyse de
gensidige formningsprocesser mellem design- og brug. Kurset
introducerer og anvender en række supplerende analysetilgang til
produkters design og brug, ved udbyggede teorier og værktøjer fra
den nye teknologisociologi samt kulturstudier i forhold til
forudsætningsfaget 42011. De nye analysetilgange skal være med til
at karakterisere, problematisere gennem udforskning, samt
analysere, produkter som heterogene artefakter. Kurset kommer ind
på det ingeniørfaglige videnskabsteoretiske grundlag for
analysetilgangene og deres relevans i teknologianalytiske
sammenhænge. Der vil dermed blive behandlet også forholdet mellem
kodificerbar hhv. praktisk viden, samt mellem kvalifikationer og
kompetencer i ingeniørers arbejde og virke.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Anvende aktør-netværkteorien (ANT) og relevante metoder til at
analysere teknologier og produkter.
Karakterisere produkter og deres egenskaber som heterogent
sammensatte, hybride konstruktioner, gennem en bred produkt- og
teknologiforståelse.
Identificere og udfolde et produkts hybride dimensioner, i
konkrete kontekster, baseret på forståelser om distribueret agens
og vidensprocesser forbundet med grænseobjekter.
Beskrive strukturering af viden i henhold til fagdiscipliner
henholdsvis praksisdomæner.
Redegøre for heterogene ingeniørkompetencer, og den rolle, som
framing spiller, i en ingeniørdesignmæssige tænkning og
praksis.
Adressere grundlæggende videnskabsteoriske og
erkendelsesmæssige udfordringer forbundet med teknisk videnskab og
objekters status heri.
Foretage eget empirisk researcharbejde indenfor en række, for
design- og brugs- relevante, problemstillinger.
Analysere de visioner såvel som grænsedragninger, som har været
bestemmende for produkters udformning og anvendelse.
Identificere konkrete translationsprocesser, som kan vurderes
at have betydning for produktets brug og betydning, samt give
muligheder for nytænkning.
Anvende den tilegnede viden om analyse og designprocesser som
grundlag for en synteseorienteret, kreativ
designtilgang.
Kursusindhold:
Kurset omfatter en introduktion til aktør-netværksteori (ANT) med
vægt på samordning af behov, funktionalitet og betydning. Der
sættes fokus på den teknologiske formningsproces: herunder
samspillet mellem designvisioner, produktudformning,
markedsdannelse, ibrugtagning samt videre tilegnelse. Kurset
inddrager eksemplariske studier af design-brugs forhold, den
kulturelle og historiske kontekst produkter indgår i og er en del
af, og som er med til at konstituere produkters tilblivelse,
(gen)anvendelse/opretholdelse samt evt. afvikling.
Følgende emner indgår i kursets behandling:
• Translationsprocesser, herunder modstillinger, simplificeringer
og punctualisering af netværks elementer.
• Forskydning i netværk, herunder netværksdifferentiering gennem
reversible black-boxing.
• Produkters script gennem design-inscriptioner og de-scriptioner i
brug.
• Grænseobjekter som bindeled og separator for videns- og
praksisfelter på tværs af netværk.
• Brugskontekst og brugsprocesser.
• Domesticering og produktliv i ANT-perspektiv.
• Produkters placering i tid, rum og social hverdag.
• Path-dependency og -creation i tidlige designfaser.
• Produkt-markedsforhold (herunder institutioner), som heterogent
sammensatte co-konstruktioner.
• Objekter og videnskab i ingeniørarbejde og design.
• Heterogene ingeniørkompetencer.
Litteraturhenvisninger:
Kursuskompendier
Bemærkninger:
Kurset er en integreret del af 2. semester i civilbachelorstudiet
Design & Innovation, og er fagintegreret med 41020
Produktanalyse og re-design.
Kurset er forbeholdt bachelorstuderende fra Design &
Innovation.