Kursets mål er at præsentere de studerende for en forståelse af
teknologiudvikling (herunder, produkter og systemer), i et
aktørorienteret, "socialformning af teknologi"
perspektiv. Her indgår tekniske og sociale dimensioner i en
gensidig, heterogen formningsproces. Perspektivet understøttes i
kurset gennem formidling af et konkret teoretisk-metodisk grundlag
baseret på videnskabs- og teknologistudier (Science &
Technology Studies – STS), såvel som ingeniørfagets
videnskabsteori, med fokus på ingeniørdesign. Konkret behandles
social konstruktion af teknologi (Social Construction of
Technology), domesticeringsteori (Domestication of Technology) samt
forholdet mellem teknologi og innovation. Kurset sætter fokus på
den relevans som disse tilgange har for design-brugs forhold, med
henblik på innovative processer i design- og
produktudviklingssammenhæng. Ydermere behandles teknologiers
egenskaber og deres afhængighed i forhold til historiske
udviklingsforløb samt betydning i social og samfundsmæssig
kontekst.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forstå aktører og institutioners betydning for produkters
tilvejebringelse og tilegnelse.
Forstå teknologier og produkter i en social kontekst, med afsæt
i forskellige aktørers involvering i artefakternes design,
brugsprocesser og samlede livsløb.
Adressere flertydighed, herunder, teknologier og produkters
egenskaber og betydning som socialt indlejrede.
Identificere relevante aktører og problemstillinger knyttet til
eksisterende løsninger og brugsforhold, gennem førstehånds empirisk
udforskning.
Forstå forholdet mellem problemafgrænsning og handlerum for
problemløsning i en designproces.
Relatere videnskabsteoretiske udfordringer forbundet med
ingeniørfaglige viden og indsigt mellem teori og praksis.
Udforske teknologiske rammer for at adressere forskelligartede
videnkilders indvirkning i en designproces.
Adressere fortolkning og aktiv betydningsskabelse som en
integreret del af design og innovation.
Analysere en aktuel case med en problematisering af teknologi
som et socioteknisk ensemble.
Arbejde refleksivt med eget empirisk materiale samt i
behandling af teorier og metoder.
Kursusindhold:
Kurset omfatter følgende hovedelementer:
• En introduktion til en bred produkt-, teknologi- og
brugerforståelse, samt analytiske begreber baseret på en forståelse
af teknologier som sociotekniske artefakter.
• At arbejde med aktøranalysen som forståelsesramme og metode til
at analysere og syntetisere en flertydighed af aktørhensyn.
• Teknologiers egenskaber og afhængighed af historiske
udviklingsforløb.
• En indføring i den interaktive aktørorienterede udviklingsmodel
sammenholdt den traditionelle faseopdelte lineære udviklingsmodel.
• Arbejde med identificering af relevante aktører, værdisætninger
og interesser i produkttilegnelse og relevans for at kunne omsætte
disse gennem designsyntese.
• Fortolkningsmæssig fleksibilitet som meddefinerende for et
produkt i designarbejdet.
• Teknologier og produkters ibrugtagning og tilegnelse gennem
domesticering.
• En reflekteret tilgang til marked og teknologi som institutioner,
herunder forhold mellem de eksisterende, opbrud med nye, og
forståelse af sameksistens.
• Produktlivsløbstænkning og dennes relevans for ingeniørdesign og
designprocessen.
Litteraturhenvisninger:
Kursuskompendier
Bemærkninger:
Kurset er en integreret del af 1. semester i civilbachelorstudiet
Design & Innovation, og er fagintegreret med 41010
Bruger-orienteret design.
Kurset er forbeholdt bachelorstuderende fra Design &
Innovation.