2015/2016

42011 Produkters brug og design

Forbeholdt bachelorstuderende fra Design & Innovation

Engelsk titel:

Product Usability and Design

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Bachelor
 

Skemaplacering:

E3A (tirs 8-12)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, case-baserede øvelser og gruppefremlæggelser i plenum.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum: 60

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at præsentere de studerende for en forståelse af teknologiudvikling (herunder, produkter og systemer), i et aktørorienteret, "socialformning af teknologi" perspektiv. Her indgår tekniske og sociale dimensioner i en gensidig, heterogen formningsproces. Perspektivet understøttes i kurset gennem formidling af et konkret teoretisk-metodisk grundlag baseret på videnskabs- og teknologistudier (Science & Technology Studies – STS), såvel som ingeniørfagets videnskabsteori, med fokus på ingeniørdesign. Konkret behandles social konstruktion af teknologi (Social Construction of Technology), domesticeringsteori (Domestication of Technology) samt forholdet mellem teknologi og innovation. Kurset sætter fokus på den relevans som disse tilgange har for design-brugs forhold, med henblik på innovative processer i design- og produktudviklingssammenhæng. Ydermere behandles teknologiers egenskaber og deres afhængighed i forhold til historiske udviklingsforløb samt betydning i social og samfundsmæssig kontekst.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå aktører og institutioners betydning for produkters tilvejebringelse og tilegnelse.
  • Forstå teknologier og produkter i en social kontekst, med afsæt i forskellige aktørers involvering i artefakternes design, brugsprocesser og samlede livsløb.
  • Adressere flertydighed, herunder, teknologier og produkters egenskaber og betydning som socialt indlejrede.
  • Identificere relevante aktører og problemstillinger knyttet til eksisterende løsninger og brugsforhold, gennem førstehånds empirisk udforskning.
  • Forstå forholdet mellem problemafgrænsning og handlerum for problemløsning i en designproces.
  • Relatere videnskabsteoretiske udfordringer forbundet med ingeniørfaglige viden og indsigt mellem teori og praksis.
  • Udforske teknologiske rammer for at adressere forskelligartede videnkilders indvirkning i en designproces.
  • Adressere fortolkning og aktiv betydningsskabelse som en integreret del af design og innovation.
  • Analysere en aktuel case med en problematisering af teknologi som et socioteknisk ensemble.
  • Arbejde refleksivt med eget empirisk materiale samt i behandling af teorier og metoder.

Kursusindhold:

Kurset omfatter følgende hovedelementer:
• En introduktion til en bred produkt-, teknologi- og brugerforståelse, samt analytiske begreber baseret på en forståelse af teknologier som sociotekniske artefakter.
• At arbejde med aktøranalysen som forståelsesramme og metode til at analysere og syntetisere en flertydighed af aktørhensyn.
• Teknologiers egenskaber og afhængighed af historiske udviklingsforløb.
• En indføring i den interaktive aktørorienterede udviklingsmodel sammenholdt den traditionelle faseopdelte lineære udviklingsmodel.
• Arbejde med identificering af relevante aktører, værdisætninger og interesser i produkttilegnelse og relevans for at kunne omsætte disse gennem designsyntese.
• Fortolkningsmæssig fleksibilitet som meddefinerende for et produkt i designarbejdet.
• Teknologier og produkters ibrugtagning og tilegnelse gennem domesticering.
• En reflekteret tilgang til marked og teknologi som institutioner, herunder forhold mellem de eksisterende, opbrud med nye, og forståelse af sameksistens.
• Produktlivsløbstænkning og dennes relevans for ingeniørdesign og designprocessen.

Litteraturhenvisninger:

Kursuskompendier

Bemærkninger:

Kurset er en integreret del af 1. semester i civilbachelorstudiet Design & Innovation, og er fagintegreret med 41010 Bruger-orienteret design.
Kurset er forbeholdt bachelorstuderende fra Design & Innovation.

Kurset undervises på dansk.

Kursusansvarlig:

Yutaka Yoshinaka , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 6065 , yosh@dtu.dk

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 25. juni, 2015