2015/2016

41112 Strømningsmekanik - teknisk kursus

Engelsk titel:

Hydrodynamics - technical course

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Bachelor
Kurset udbydes under tompladsordningen
 

Skemaplacering:

Januar

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Udarbejdelse af program og rapport under vejledning

Kursets varighed:

3-uger

Eksamensplacering:

Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Anbefalede forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum: 35

Overordnede kursusmål:

At introducere de studerende til den mere praktiske hydraulik, dels ved at udføre forsøg i en stor strømrende, dels ved at beregne vandspejlsforløbet teoretisk.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Organisere samarbejde i mindre grupper
  • Gennemføre simple laboratorieforsøg i strømrender
  • Være i stand til selvstændigt at kunne gennemskue hvad der bør måles for at beskrive en strømmende bevægelse.
  • Være i stand til at beskrive vandspejlsforløb i ikke-ensformige strømninger.
  • Være i stand til at beskrive energiforholdene i f.eks. et hydraulisk spring.
  • Fortolke og vurdere målinger
  • Planlægge og gennemføre projekter, herunder at formulere hypoteser og drage konklusioner.
  • Skrive en teknisk rapport, inklusive kildehenvisninger og citationer.

Kursusindhold:

Der udføres forsøg i Vandbygningslaboratoriet, bygn. 114.
Der arbejdes med en række forskellige øvelser:
· Impulsstråle
· Strømkræfter på omstrømmede konstruktioner
· Strømning over/under og krafter på overløb/stigbord
· Strømning gennem kølevandsindtag
· Flydestabilitet
· Sandtransport og naturlig dybde i vipperende

Der kræves en stor del af selvstændighed i udførelsen af forsøgene for herved at opnå en fornemmelse af strømmende væskers dynamik.

Kursusansvarlig:

Stefan Carstensen , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1402 , scar@mek.dtu.dk

Institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 28. april, 2015