Kombination af forelæsninger, øvelser, ekskursion samt
projektarbejde
Kursets varighed:
3-uger
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Anbefalede forudsætninger:
,
Deltagerbegrænsning:
Minimum 5
Overordnede kursusmål:
Målet er at få indsigt i og erfaring i brug af metoderne biomimetik
og bio-inspireret design (BID) – om hvordan man søger efter
løsninger i naturen og bruger dem aktivt som inspiration ved
udvikling, design og konstruktion af produkter.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
formulere et brugerønske som et funktionelt behov
søge efter biologiske løsninger, herunder formulere det
funktionelle behov i biologiske termer
anvende biologiske søgemaskiner, fx asknature.org og
Biosis
søge i biologisk litteratur (bøger og videnskabelige artikler)
gerne på DTU's og Københavns Universitetsbiblioteker
have kendskab til biologiske videnskilder og deres
systematik
formulere biologiske fænomener som tekniske løsningsprincipper
ved at formulere såkaldte biokort
udarbejde et løsningsrum på konceptniveau ud fra den biologiske
inspiration
udnytte viden om biologiske fænomener til at konstruere
tekniske løsninger
beskrive problemstillinger der er ved design med inspiration i
naturen
kommunikere arbejdsmetode og resultater i både populær og
videnskabelig form
Kursusindhold:
Kurset sigter grundlæggende mod at opbygge et kendskab til
biologien så den kan anvendes aktivt i teknisk udviklingsarbejde,
samt opbygge en forståelse af biomimetik som udviklingsmetode
herunder forstå de muligheder og udfordringer der er, når man skal
designe med inspiration i naturen. Kurset indeholder, udover en
introduktion til BID, et 3 fase projekt-forløb:
1. Søgning: en biologisk litteratursøgning og litteraturstudium for
et udvalgt funktionelt behovsområde,
2. Fortolkning: en identifikation af relevante biologiske analogier
og principper samt oversættelse til tekniske principper samt
endelig
3. Design/konstruktion/validering: skitsering og udvikling af nye
løsninger samt validering gennem praktiske forsøg.
Eksempler på funktionelle behovsområder:
- fødevareopbevaring (behov for nye konserveringsteknikker), f.eks.
edderkoppens bedøvelse af ofre, musens forrådssamling, …
- lydløs aerodynamik (behov for lydløse vindmøller, ventilatorer,
..), f.eks. uglers lydløse flugt
- nattesyn (behov for orientering i mørke), f.eks. insektsyn,
kattesyn, uglers hørelse, hajers stereolugtesans,
flagermuse-sonar,…
- navigering (behov for geografisk orientering) f.eks.
gødningsbiller & polarisering, migrerende fugle og
sommerfugle,…
- renligholdelse (behov for at undgå at skidt fæstner sig) f.eks.
lotusblomstens hydrofobe overflade, fuglefjers vand og
smudsafvisning,…
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk