Interaktionsdesign omhandler hvordan mennesker og produkter
reagerer på og influerer hverandre samt udforsker hvordan vi
opfatter, forstår og oplever produkter i forskellige
brugssituatione
Indsigt i menneske-produkt interaktion opnået ved at manipulere og
forbedre de kommunikative, interaktive og motiverende elementer i
et interface lay-out, tekst, typografi, komponenters form og farve
etc. Kurset fokuserer på at udvikle evne til analyse, design og
evaluering af produkter fra et bruger centreret synspunkt.
Ved kursets gennemførelse er deltagerne i stand til at:
- Identificere og beskrive væsentlige faktorer som har indflydelse
på menneske-produkt interaktion i forskellige brugssituationer.
- Syntese af interaktiv produkter baseret på viden om brugerne og
brugs situationerne.
- Evaluering af brugbarheds kvaliteten i et produkts
interface/interaction.
- Demonstrere principper for design for interaktion gennem en
funktionel prototype
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Argumentere for vigtigheden af at anvende DxI principper i
virksomheder som beskæftiger sig med designede produkter
Beskrive de forskellige tilnærmelser, teoretiske begreber og
skoler som bruges i studiet af interaktion mellem menneker og
produkter
Forklare anvendelsen af grundlæggende begreber omkring
cognition såsom hukommelse,opfattelsesevne, erkendelse og
problemløsning
Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med
brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et
produktevaluerings projekt
Planlægge og udføre et komplet brugbarheds-evaluerings
projekt
Forklare betydningen af affordances, kortlægninger,
begrænsninger og feedback har i User Experience
Beskrive grundlæggende bio-mekaniske og fysiologiske koncepter
og deres anvendelse i design af produkter
Evaluere et produkt ud fra et brugbarheds perspektiv og
forklare dets brug i lys af betjeningsvanskeligheder, semantiske
funktioner, ”use cues” og brugbarheds principper
Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med
brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et
produktevaluerings projekt
Diskutere hvorledes brugerene kan involveres i design
processen
Udvikle low-fidelity prototyper til hurtig evaluering af
koncepter
Udvikle interaktive produkter / systemer med computer værktøjer
og elektronik prototyping (fx. Arduino, Raspberry Pi
..)
Kursusindhold:
- Paradigmer i menneske-produkt interaktion.
- Human Factors (Kognitive og psykologiske)
- Opgave analyse
- Interface elementer
- Produkt konfigurationer
- Brugbarheds vurderinger
- Hands-on Prototyping og Produkt-udvikling
Litteraturhenvisninger:
Foreslået: Benyon, D; Turner, Phil and Turner, S. (2005) Designing
Interactive Systems. Addison-Wesley. ISBN 0-321-11629-1
- Lecture Notes
Bemærkninger:
Fortrinsret for bachelor- og kandidatstuderende fra Design &
Innovation