2015/2016

41072 Betjeningsdesign

Engelsk titel:

Design for Interaction

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
 

Skemaplacering:

F4B (fre 8-12)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, gæsteforelæsninger, gruppearbejde, øvelser og afsluttende projekt.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

F4B

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

42072

Pointspærring:

Anbefalede forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Maksimum: 45

Overordnede kursusmål:

Interaktionsdesign omhandler hvordan mennesker og produkter reagerer på og influerer hverandre samt udforsker hvordan vi opfatter, forstår og oplever produkter i forskellige brugssituatione

Indsigt i menneske-produkt interaktion opnået ved at manipulere og forbedre de kommunikative, interaktive og motiverende elementer i et interface lay-out, tekst, typografi, komponenters form og farve etc. Kurset fokuserer på at udvikle evne til analyse, design og evaluering af produkter fra et bruger centreret synspunkt.

Ved kursets gennemførelse er deltagerne i stand til at:

- Identificere og beskrive væsentlige faktorer som har indflydelse på menneske-produkt interaktion i forskellige brugssituationer.
- Syntese af interaktiv produkter baseret på viden om brugerne og brugs situationerne.
- Evaluering af brugbarheds kvaliteten i et produkts interface/interaction.
- Demonstrere principper for design for interaktion gennem en funktionel prototype

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Argumentere for vigtigheden af at anvende DxI principper i virksomheder som beskæftiger sig med designede produkter
  • Beskrive de forskellige tilnærmelser, teoretiske begreber og skoler som bruges i studiet af interaktion mellem menneker og produkter
  • Forklare anvendelsen af grundlæggende begreber omkring cognition såsom hukommelse,opfattelsesevne, erkendelse og problemløsning
  • Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et produktevaluerings projekt
  • Planlægge og udføre et komplet brugbarheds-evaluerings projekt
  • Forklare betydningen af ​​affordances, kortlægninger, begrænsninger og feedback har i User Experience
  • Beskrive grundlæggende bio-mekaniske og fysiologiske koncepter og deres anvendelse i design af produkter
  • Evaluere et produkt ud fra et brugbarheds perspektiv og forklare dets brug i lys af betjeningsvanskeligheder, semantiske funktioner, ”use cues” og brugbarheds principper
  • Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et produktevaluerings projekt
  • Diskutere hvorledes brugerene kan involveres i design processen
  • Udvikle low-fidelity prototyper til hurtig evaluering af koncepter
  • Udvikle interaktive produkter / systemer med computer værktøjer og elektronik prototyping (fx. Arduino, Raspberry Pi ..)

Kursusindhold:

- Paradigmer i menneske-produkt interaktion.
- Human Factors (Kognitive og psykologiske)
- Opgave analyse
- Interface elementer
- Produkt konfigurationer
- Brugbarheds vurderinger
- Hands-on Prototyping og Produkt-udvikling

Litteraturhenvisninger:

Foreslået: Benyon, D; Turner, Phil and Turner, S. (2005) Designing Interactive Systems. Addison-Wesley. ISBN 0-321-11629-1

- Lecture Notes

Bemærkninger:

Fortrinsret for bachelor- og kandidatstuderende fra Design & Innovation

Kursusansvarlig:

Ali Gürcan Özkil , Lyngby Campus, Bygning 426, Tlf. (+45) 4525 5641 , alio@mek.dtu.dk

Institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 28. april, 2015