Forelæsninger, teoretiske og numeriske øvelser samt
projektarbejde. Kursets første to tredjedele er et case-studie
relateret til en realistisk lab-on-a-chip problemstilling. Denne
del består af et teoretisk og et numerisk forløb, hvor der løbende
arbejdes på en case-rapport. Eksamensrelevante færdigheder øves
gennem studenterpræsentationer. Sidste tredjedel af kurset består
af et projektforløb, som løses i grupper af to indenfor en valgt
lab-on-a-chip problemstilling og afsluttes med en
rapport.
Lab-on-a-chip systemer er enheder som integrerer og nedskalerer en
eller flere laboratoriefunktioner på en enkelt mikro-chip. Et
lab-on-a-chip system kan håndtere ekstremt små væskemængder
(mikrostrømning) helt ned til subnanoliter området og
kanaldimensioner er typisk i området fra 1 millimeter ned til 100
nanometer.
Det er kursets overordnede mål, at du med en fysikrelateret tilgang
til stoffet bliver i stand til at analysere og modellere virkemåden
af udvalgte lab-on-a-chip systemer. Endvidere er det målet, at du
bliver i stand til numerisk at modellere og designe nye
lab-on-a-chip systemer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Benytte generel strømnings- og diffusionsteori til at beskrive
og designe mikrofluide systemer
Benytte numerisk simulering til at designe og modellere
mikrofluide systemer
Benytte dimensionsanalyse til at estimere
strømningsegenskaberne i mikrofluide systemer
Benytte teorien for kapillarkræfter i mikrofluide systemer til
at designe kanaler til kapillarfyldning og kapillarstop
Benytte teorien for faradaiske og ikke-faradaiske
elektrokemiske reaktioner i saltopløsninger til at konstruere
modeller bestående af diskrete elektriske komponenter for
elektrokemiske elektroder
Benytte teorien for iondiffusion i en væske til design af
elektrokemiske mikroelektroder
Benytte numerisk simulering til modellering af tidsafhængige
lab-on-a-chip systemer
Opstille matematiske modeller for udvalgte aspekter af
biofysiske fænomener, herunder f.eks. osmolaritet og Nernsts
ligning, ion-kanaler, elektroporation, og eksocytose
Benytte ækvivalente kredsløbsmodeller til estimering af
væsketransport i lab-on-a-chip systemer
Benytte generel teori for mikrofluide systemer og numerisk
simulering til at analyserer resultater præsenteret i nye
"lab-on-a-chip" forskningsartikler
Kursusindhold:
Med udgangspunkt i udvalgte lab-on-a-chip systemer (dvs. f.eks. til
cellemanipulation og separation af biomolekyler) og numerisk
simulering, vil du med en ingeniørmæssig tilgang kunne anvende
fysiske modeller at designe nye lab-on-a-chip systemer.
Litteraturhenvisninger:
Henrik Bruus, ”Theoretical Microfluidics”, Oxford, samt
Forelæsningsnoter
Bemærkninger:
Dette kursus vil give dig praktisk erfaring i brugen af metoder til
design, modellering og brug af lab-on-chip systemer. Endvidere vil
du få indsigt i forskningsarbejdet inden for lab-on-a-chip ved DTU
Nanotech. Endelig vil kurset give dig et godt udgangspunkt for at
gå i gang med et eksamensprojekt omhandlende lab-on-a-chip
systemer.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk