Formålet med kurset er at give de studerende den nødvendige
baggrundsviden om elsystemets drift og beskyttelse, evnen til at
modellere og løse grundlæggende driftsopgaver og analysere
elsystemet under fejlsituationer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive elsystemets driftsprincipper og dets basale funktioner
i forhold til energimanagement;
Udføre load flow beregninger og anvende dem til analyse af
elsystemet under stationære forhold;
Modellere komplekse elsystemer med henblik på økonomisk og
sikker drift;
Anvende optimeringsteknikker til at løse fundamentale
driftsopgaver;
Forstå og udføre en N-1 sikkerhedsanalyse;
Forstå tilstandsestimering af elsystemet sammen med anvendelsen
af PMU enheder (Phase Measurement Units);
Beskrive drift under fejl i symmetriske og usymmetriske
net;
Anvende symmetriske komposanter til fejlanalyser;
Forstå grundlæggende beskyttelsesmetoder;
Anvende grundlæggende principper for
systembeskyttelse;
Kursusindhold:
Gennemgang og anvendelse af algoritmer til load flow beregninger:
Newton-Raphson, fast decoupled og DC effekt-flow.
Grundlæggende teknikker til fejlanalyse, symmetriske komposanter og
brugen deraf til usymmetrisk fejlanalyse;
Designprincipper for beskyttelsessystemer, måletransformere,
standardrelæer, beskyttelseszoner og behovet for redundans og
koordinering, systembeskyttelse;
Frekvensstyring og grundlæggende kontrolprincipper for load flow,
funktioner for energimanagement;
Omkostningskarakteristikker for generatorer, definition af
grundlæggende driftsoptimeringsmetoder, løsning af simple og
komplekse problemstillinger ved driftsoptimering;
Sikkerhedsanalyse under N-1 kriteriet sammen med tilhørende
rankingteknikker, fejlkaskader, spændingsstabilitet og effekten af
belastningsmodeller for spændingsstabilitet;
Tilstandsestimering ved brug af maximum likelihood metoder,
implementering af PMU-enheder for traditionel
tilstandsestimering;
Bemærkninger:
Aktiv deltagelse i øvelserne er essentiel for at kunne tilegne sig
den præsenterede teori.