2015/2016

27002 Biovidenskab

Naturvidenskabeligt grundfag (NG-fag)

Engelsk titel:

Life Science

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Bachelor
Kurset udbydes under tompladsordningen
 

Skemaplacering:

E1B (tors 13-17)
For foråret henvises til 27008.

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger og gruppeøvelser i 13 ugers perioden. Det er et krav at to tests gennemføres i løbet af semesteret for at kunne gå til eksamen.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E1B

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Overordnede kursusmål:

At de studerende med udgangspunkt i cellen tilegner sig en basal forståelse for industrielt vigtige biologiske processer. Herved får den studerende kendskab til cellers indre struktur, deres biologiske funktioner samt biokemiske og molekylærbiologiske processer sammen med bioteknologiske processer. Med den helhedsforståelse kan den studerende deltage i den løbende bioteknologiske debat.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive den rumlige, logistiske og strukturelle opbygning af den levende celle, samt de overordnede mekanismer og kemiske strukturer bag dens funktion.
  • Beskrive hvordan enzymer katalyserer kemiske reaktioner og hvordan funktionen af proteiner afhænger af deres overordnede struktur og aminosyrekomposition.
  • Fortolke resultater der viser effekten af substratkoncentration, pH og temperatur på enzymaktiviteten, og give eksempler på, hvordan både enzymaktivitet og metaboliske veje kan reguleres.
  • Forklare hvordan celler oxiderer glukose og anvender den frigivne energi til ATP dannelse, samt beregne udbyttet af ATP efter oxidation af glukose via cellulær respiration såvel som via nedbrydning ved fermentering.
  • Redegøre for DNA’s antiparallelle dobbeltspiralstruktur og kromosomernes organisering i pro- og eukaryote organismer.
  • Beskrive mekanismerne for bakteriel celledeling samt eukaryot mitose og meiose, og foreslå, hvordan fejl i de to sidstnævnte processer kan lede til specifikke geno- og fænotyper.
  • Beskrive det Centrale Molekylærbiologiske Dogme inkl. replikation, transkription og translation, og anvende dets principper sammen med den Genetiske Kode til at oversætte DNA sekvenser med eller uden mutationer til de tilsvarende aminosyresekvenser.
  • Beskrive hvordan genekspression reguleres i pro- og eukaryoter med særlig vægt på de mange forskellige niveauer reguleringen kan forekomme på.
  • Redegøre for hvordan bakterier kan udveksle genetisk materiale og hvordan virus reproducerer sig selv ved hjælp af værtscellers reproduktionsapparat.
  • Redegøre for de grundlæggende begreber indenfor Mendelsk genetik og anvende dem til at udlede geno- og fænotype frekvenser for afkom af mono- og dihybride kryds.
  • Beskrive strategier for anvendelse af rekombinant DNA teknologi til manipulering af levende celler.
  • Foreslå passende bioteknologiske tests til undersøgelse af specifikke biologiske spørgsmål samt fortolke testenes resultater.

Kursusindhold:

Cellen som grundlæggende biologisk enhed: Struktur, funktion, stofskifte, vækst, formering, arv og variabilitet. Hovedemner: Opbygning af aminosyrer og proteiner, nukleotider og nukleinsyrer, kulhydrater og fedtstoffer. Enzymer: Opbygning, reaktioner, inhibering. Dynamisk biokemi: Nedbrydning, biosyntese, stofskifteregulering, redoxprocesser og energiudbytte. Syntese af informationsbærende makromolekyler: DNA og RNA, protein. Regulering af cellens aktiviteter, herunder af syntese af makromolekyler, reaktioner på ydre påvirkninger. Mutation og mutagenese. Genetiske processer i lavere og højere organismer. Genteknologi. Eksempler gives på anvendelse af basale biologiske begreber i nuværende og fremtidig bioteknologi.

Bemærkninger:

Lærebog: Sadava et al.: Life. The Science of Biology, 10. ed.,vol. I, The Cell and Heredity.

En selvelvalueringstest i Biovidenskabs pensum vil være tilgængelig ved semesterstart for studerende, der skulle ønske dette. Hvis der udvises stort kendskab til pensum, kan den studerende i samråd med underviserne overveje et kursusskifte.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Kirstine González-Izarzugaza Belling , Lyngby Campus, Bygning 208, Tlf. (+45) 4525 2489 , belling@cbs.dtu.dk
Jose Maria Gonzalez-Izarzugaza , Lyngby Campus, Bygning 208, Tlf. (+45) 4525 2472 , txema@cbs.dtu.dk
Aron Charles Eklund , eklund@cbs.dtu.dk

Institut:

27 Institut for Systembiologi

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 04. maj, 2016