Kursets mål er at opnå indsigt i det teoretiske metodiske grundlag
for rutevalgsmodeller samt at forstå betydningen heraf for
modellernes resultater. På baggrund af denne viden at kunne vælge
relevante rutevalgsmodeller for konkrete
modelleringsproblemstillinger, forstå principper for anvendelse af
de valgte modeller samt analysere og vurdere resultater af
rutevalgsestimation og -anvendelse.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare forskelle på ligevægtsprincipper i rutevalgsmodeller
og løsningsalgoritmer herfor
Redegøre for rationalet og funktionaliteten af fejlled i
forskellige rutevalgsmodeller
Redegøre for forskellige metoder for generering af valgsæt og
ruter
Beskrive avancerede vejvalgsmodeller og redegøre for fordele og
ulemper ved forskellige model-specifikationer
Beskrive avancerede rutevalgsmodeller for kollektiv trafik og
redegøre for fordele og ulemper ved forskellige metodiske
tilgange
Beskrive multimodale rutevalgsmodeller og redegøre for fordele
og ulemper ved forskellige metodiske tilgange
Analysere praktisk anvendte rutevalgsmodeller, vurdere
kvaliteten heraf og anbefale forskellige forbedringsmuligheder
Skrive tekniske notater om udformning af forskellige
modelspecifikationer og vurdering af eksisterende modeller
Skrive tekniske notater om de analyser og vurderinger, der er
nødvendige for at specificere nye modeller for et givent case
Præsentere egne notater mundtligt og diskutere disse med
tilhørerne
Kursusindhold:
Ligevægtsmodeller for transportnetværk. Netudlægning formuleret ved
hjælp af matematisk programmering. Forskellige
optimeringsalgoritmer. Løsning af brugerligevægt, stokastisk
assignment og kombineret stokastisk brugerligevægt. Successive
gennemsnits metode og mere avancerede løsningsalgoritmer.
Betydningen af forskellige fejlled og stokastiske elementer -
logit, path-size logit, Network GEV og probit. Indarbejdelse af
avancerede nyttefunktioner med fordelte koefficienter (error
components) i modellerne.
Løsningstilgange: Generering af valgsæt vs. simulering, estimation
vs. modellering, Stated Preference data vs. Revealed Preference
data
Avancerede vejtrafikmodeller. Dynamiske rutevalgsmodeller.
Asymmetriske omkostningsfunktioner og krydsmodellering.
Variabilitet af rejsetider.
Avancerede modeller for kollektiv trafik. Frekvensaggregering af
kollektive trafiknet. Køreplansbaserede modeller. Søgning af stier
i kollektive trafiknet - principper for dominerende valg,
sekventiering af net, kantstraffe og andre grafreducerende
teknikker.
Advanced transportation modelling and network design. Noter i kopi
fra TUDelft.
Udvalgte artikler i kopi.
Bemærkninger:
Kurset er på videregående niveau og forudsætningsfagene anbefales
derfor.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk