2015/2016

13141 Rutevalgsmodeller

Engelsk titel:

Route Choice Models

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
 

Skemaplacering:

E4B (fre 8-12)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger og selvstændigt arbejde under vejledning.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E4B

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Anbefalede forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Minimum 8

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at opnå indsigt i det teoretiske metodiske grundlag for rutevalgsmodeller samt at forstå betydningen heraf for modellernes resultater. På baggrund af denne viden at kunne vælge relevante rutevalgsmodeller for konkrete modelleringsproblemstillinger, forstå principper for anvendelse af de valgte modeller samt analysere og vurdere resultater af rutevalgsestimation og -anvendelse.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare forskelle på ligevægtsprincipper i rutevalgsmodeller og løsningsalgoritmer herfor
  • Redegøre for rationalet og funktionaliteten af fejlled i forskellige rutevalgsmodeller
  • Redegøre for forskellige metoder for generering af valgsæt og ruter
  • Beskrive avancerede vejvalgsmodeller og redegøre for fordele og ulemper ved forskellige model-specifikationer
  • Beskrive avancerede rutevalgsmodeller for kollektiv trafik og redegøre for fordele og ulemper ved forskellige metodiske tilgange
  • Beskrive multimodale rutevalgsmodeller og redegøre for fordele og ulemper ved forskellige metodiske tilgange
  • Analysere praktisk anvendte rutevalgsmodeller, vurdere kvaliteten heraf og anbefale forskellige forbedringsmuligheder
  • Skrive tekniske notater om udformning af forskellige modelspecifikationer og vurdering af eksisterende modeller
  • Skrive tekniske notater om de analyser og vurderinger, der er nødvendige for at specificere nye modeller for et givent case
  • Præsentere egne notater mundtligt og diskutere disse med tilhørerne

Kursusindhold:

Ligevægtsmodeller for transportnetværk. Netudlægning formuleret ved hjælp af matematisk programmering. Forskellige optimeringsalgoritmer. Løsning af brugerligevægt, stokastisk assignment og kombineret stokastisk brugerligevægt. Successive gennemsnits metode og mere avancerede løsningsalgoritmer.

Betydningen af forskellige fejlled og stokastiske elementer - logit, path-size logit, Network GEV og probit. Indarbejdelse af avancerede nyttefunktioner med fordelte koefficienter (error components) i modellerne.

Løsningstilgange: Generering af valgsæt vs. simulering, estimation vs. modellering, Stated Preference data vs. Revealed Preference data

Avancerede vejtrafikmodeller. Dynamiske rutevalgsmodeller. Asymmetriske omkostningsfunktioner og krydsmodellering. Variabilitet af rejsetider.

Avancerede modeller for kollektiv trafik. Frekvensaggregering af kollektive trafiknet. Køreplansbaserede modeller. Søgning af stier i kollektive trafiknet - principper for dominerende valg, sekventiering af net, kantstraffe og andre grafreducerende teknikker.

Multi-modal rutevalgsmodellering.

Litteraturhenvisninger:

Yosef Sheffi (1985). Urban Transportation Networks - Equilibrium Analysis with Mathematical Programming Methods. Prentice Hall, Inc, Englewood Cliffs, NJ. Kan downloades fra;
http:/​/​web.mit.edu/​sheffi/​www/​urbanTransportation.html

Advanced transportation modelling and network design. Noter i kopi fra TUDelft.

Udvalgte artikler i kopi.

Bemærkninger:

Kurset er på videregående niveau og forudsætningsfagene anbefales derfor.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Carlo Giacomo Prato

Institut:

13 Institut for Transport

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 08. maj, 2015