At gøre de studerende fortrolige med de bestemmende faktorer, som
skaber bygninger af høj arkitektonisk og teknisk kvalitet.
At stille nødvendig viden, redskaber og metoder til rådighed for at
kunne formgive, konstruere og detaljere bygningsprojekter i en
tværfaglig og åben proces.
At tilvejebringe redskaber for at kunne arbejde med designprocessen
gennem 3D-objekkbaserede bygningsinformationsmodeller.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskriv den arkitektoniske udvikling gennem det sidste
århundrede med fokus på forholdet mellem form og teknologi
Læse og fortolke kontekstuelle, sociologiske, historiske,
kunstneriske og teknologiske betingelser for design af
bygninger
Forstå og bruge de arkitektoniske udtryk rum, farve,
proportioner, rytme, tekstur og lys
Opstille en arkitektonisk/teknisk vision for formgivningen af
en bygning
Udføre problemløsning gennem en iterativ og synteseorienteret
designproces
Udføre problemløsning gennem en iterativ og synteseorienteret
designproces
Anvende principperne i Building Information Modeling
Anvende 3D-objektorienteret arbejdsmetode
Anvende BIM-værktøjer til objektorienteret modellering i et
byggeprojekt
Anvende informations niveauer metode i 3D-modeller til
successiv konkretisering
Kursusindhold:
Kurset vil rumme tre delforløb:
- Arkitektur og engineering, teori og praksis
- Designprocessen, kreativ problemløsning og projektering
- Building Integrated Modelling (BIM)
Arkitektur og engineering, teori og praksis:
Rummer studier af det 20. århundredes arkitektur- og ingeniørkunst
i forhold til samfund, teknologi og fænomenologi. Forelæsninger,
litteraturstudier og arkitekturanalyser.
Designprocessen, kreativ problemløsning og projektering:
Angiver og øver en arbejdsmetode for arbejde med multidisciplinære
komplekse designorienterede problemstillinger (åbne
problemstillinger). En mindre bygning designes og optimeres i
forhold til sin kontekst, brug og ydeevne.
Bemærkninger:
Dette kursus er obligatorisk for studerende
bygningsdesign-kandidatuddannelsen, såfremt den studerende ikke på
anden vis i sit studie har opnået de for dette kursus beskrevne
læringsmål, f.eks. ved studier af Architectural Engineering,
arkitektur eller fulgt DTU Byg's diplomingeniøruddannelse i
Architectural Engineering.