At give ingeniørkompetencer til at indgå i projektledelse under
grønlandske samfundsforhold:
• Hvor lokalsamfundet ofte indebærer en interaktion mellem en lokal
kultur og en eller flere udefrakommende kulturer, der fordrer en
hensigtsmæssig håndtering af den interkulturelle interaktion.
• Hvor projektledelsen i flere af projektets faser vil indebære et
flerkulturelt samarbejde med interessenter på forskellige niveauer.
Det at håndtere den interkulturelle udfordring forudsætter et
kendskab til de enkelte kulturers referenceramme, hvor kultur skal
forstås bredere end etnisk oprindelse. Og kurset giver værktøjer
til, samt en grundforståelse af, projektledelse i
almindelighed.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Præsentere grundprincipper i forhold til almen
projektledelse
Beskrive almene principper for at analysere konditionerne for
gode samarbejdsrelationer og et godt psykisk arbejdsmiljø
Definere de væsentlige forskelle i referenceramme for en
traditionel inuitkultur, en moderne blandingskultur og en dansk
managementkultur
Definere de væsentlige forskelle i referencerammen for en
akademisk kultur versus en håndværkerkultur
Beskrive hvilke udfordringer den kulturelle dimension medfører
i projektledelsen
Beskrive hvordan de kulturelle forskelle kan ændres til en
styrke
Beskrive hvordan der i projektplanlægningen tages højde for
samarbejdsrelationer
Beskrive de væsentligste konsekvenser af utilstrækkelig
projektplanlægning og -ledelse
Kursusindhold:
Kurset indebærer en generel introduktion til projektledelse, samt
hvordan der sikres et godt samarbejde og psykisk arbejdsmiljø i
projektorganisationen helt ud i yderste led. De typiske forskelle i
kulturel referenceramme hos de almindelige interessenter, der
involveres i eller berøres af traditionelle grønlandske projekter,
hvor ingeniører indgår i projektledelsen, analyseres. På baggrund
af aktuelle lokale projekter og/eller de studerendes egene
projekter analyseres de mest almindelige interkulturelle
udfordringer, der kan opstå i grønlandske projektgrupper.
Der arbejdes i grupper, hvor der udarbejdes en samlet rapport, og
den enkelte studerende udarbejder endvidere en individuel
procesrapport, der indgår i den samlede bedømmelse.