At give Arktiske Ingeniører kompetence til at bidrage til 3
dominerende udfordringer i Arktis/Grønland:
• Behovet for planlægning i de nye grønlandske kommuner, der
knytter kommuneplanlægning, lokalplanlægning,
infrastrukturplanlægning, bæredygtig by-, bygde- og
erhvervsudvikling sammen.
• Behovet for strategisk planlægning i Grønland – at kunne tænke
strategisk og sammenhængende om ressourcer, aktører og mål.
• Behovet for vidensledelse i det grønlandske samfund - at kunne
forankre viden om strategier, processer og projekter i det
grønlandske samfund, dels pga. den store udskiftning i
forvaltninger og dels pga. de geografiske afstande og de relativt
små faglige miljøer.
Kurset relateres til den aktuelle udvikling i Grønland, og knytter
sig til såvel fysisk som strategisk planlægning. Der lægges vægt
på, at de studerende arbejder med projektarbejdsformen. Det er et
mål, at de studerende udvikler kompetencer til at bidrage til en
kommunal forvaltning med tilhørende politisk system, og at de kan
bidrage til at øge inddragelsen af relevante aktører i
planlægningen og udviklingen af Grønland.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for plansystemet og de centrale vilkår for planlægning
i Grønland og bl.a i de nye store kommuner
Udarbejde en strategi for et konkret distrikt med scenarier,
analyser, kreative processer og oplæg til debat
Beskrive bæredygtighedsperspektiver i planlægningen i Grønland,
herunder miljø-, turisme-, og erhvervsperspektiver
Diskutere centrale aspekter af byer, bosætning og planlægning
af infrastruktur i Grønland
Diskutere sammenhængen mellem lokale, regionale og nationale
strategier
Beskrive forskellige nyere planformer og opstille centrale
punkter i en proces, der inddrager relevante aktører i
planprocesser
Beskrive forskellige værktøjer til planlægning
Kommunikere og argumentere for opgavens løsning skriftligt og
mundtligt over for andre fagfolk, det politiske niveau og borgere,
blandt andet med anvendelse af digitale redskaber
Redegøre for gruppens samarbejde og udvikling samt reflektere
over egen rolle og indsats
Kursusindhold:
Centrale elementer:
• Bæredygtig by- og bygdeudvikling
• Planlægning og arealforvaltning
• Kommunal planlægning i de nye kommuner
• Bosætning og infrastruktur
• Nyere planlægningsformer og strategisk planlægning
• Koblingen mellem erhvervsgrundlag og bosætning
• Planlægningsprocesser og inddragelse af relevante aktører
• Kvalitet i planlægningen og den gode by
• Kreativt arbejde
• Det politiske system og den kommunale arbejdsplads
• Projektarbejde
I kurset arbejdes der med regionale strategiske udvikling med fokus
på bosætning og erhvervsudvikling samt med byniveauet og
inddragelsen af relevante aktører i en strategisk udvikling.
Endvidere arbejdes der med at beskrive værktøjer til brug for plan
og udviklingsarbejde i Grønland.
I kurset arbejdes der videre med en opgave fra kurset 11833
Multikulturel projektledelse i Grønland.
Bemærkninger:
Kurset afvikles i Sisimiut, Grønland.
Undervisere:
Birgitte Hoffmann
Kåre Hendriksen
Planlægger fra en grønlandsk kommune
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk