At give ingeniørkompetencer til at indgå som projektleder under
arktiske samfundsforhold:
• Hvor lokalsamfundet ofte indebærer en interaktion mellem en
lokalt baseret eller oprindelig kultur og en eller flere
udefrakommende kulturer, og hvor valg af teknologi samt en lokal
bæredygtig implementering og forankring heraf fordrer en
hensigtsmæssig håndtering af den interkulturelle interaktion.
• Hvor projektledelsen i flere af projektets faser vil indebære et
flerkulturelt samarbejde med interessenter på forskellige niveauer.
Den interkulturelle udfordring fordrer et kendskab til de enkelte
kulturers referenceramme, hvor kultur skal forstås bredere end
etnisk oprindelse. Samtidig kan nye storskalaprojekter medføre en
ikke ubetydelige opskalering af de kendte udfordringer ved i stort
omfang at anvende udefrakommende arbejdskraft fra kulturer, der
ikke tidligere i nævneværdig grad har opereret i de pågældende
lokalsamfund.
Behovet for at kunne håndtere interkulturel projektledelse er i
hastig global vækst, og erfaringerne fra kurset vil generelt kunne
anvendes ved projektledelse, der indebærer multikulturel
interaktion i forhold til medarbejdere og/eller lokalbefolkning.
Samtidig giver kurset værktøjer til, samt en grundforståelse af,
projektledelse i almindelighed.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Præsentere grundprincipper og central teori i forhold til almen
projektledelse
Beskrive almene principper for at analysere og sikre gode
samarbejdsrelationer og et godt psykisk arbejdsmiljø
Definere de væsentlige forskelle i referenceramme for en
traditionel inuitkultur, moderne blandingskultur og dansk
managementkultur
Definere de væsentlige forskelle i referenceramme for en
akademisk versus en håndværkerkultur
Beskrive hvilke udfordringer den kulturelle dimension medfører
i projektledelsen, samt hvordan de kulturelle forskelle kan ændres
til en styrke
Identificere de udfordringer der følger af forskellig tolkning
af ord og begreber
Beskrive redskaber og metoder til at skabe overblik over
potentielle interkulturelle udfordringer ved inddragelse af større
medarbejdergrupper med anden kulturel referenceramme
Reflektere over egen praksiserfaringer med afsæt i projekter
fra den hidtidige undervisning
Kursusindhold:
Kurset indledes med en generel introduktion til projektledelse,
samt hvordan der sikres et godt samarbejde og psykisk arbejdsmiljø
i projektorganisationen helt ud i yderste led. Dernæst følger en
analyse af de typiske forskelle i kulturel referenceramme hos de
almindelige interessenter, der involveres i eller berøres af
traditionelle større projekter i Arktis. Herudfra belyses og
analyseres på baggrund af aktuelle storskalaprojekter og/eller de
studerendes egene projekter de mest almindelige interkulturelle
udfordringer, der kan opstå i projektgrupper i Arktis. Med
udgangspunkt i internationale erfaringer fra store multikulturelle
projektgrupper som etablering og drift af miner, vandkraftsværker,
industrianlæg mv. analyseres de potentielle udfordringer for
multikulturel projektledelse i forbindelse med mulige projekter i
Grønland, der er omfattet af ’storskalaloven’.
Der arbejdes i grupper, hvor der udarbejdes en samlet rapport, og
den enkelte studerende udarbejder endvidere en individuel
procesrapport, der indgår i den samlede bedømmelse.