Formålet med dette kursus er at give en introduktion til udvikling
af computerspil og "rapid prototyping" under brug af
dynamiske, objektorienterede programmeringssprog. Disse anvendes af
de studerende til at udvikle og evaluere spilprototyper. Der lægges
vægt på "casual games", men andre genrer vil også blive
inddraget.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
klassificere spil med hensyn til genre
klassificere de forskellige typer af digitale medieteknologier
anvendt i spil
beskrive de funktionelle krav til forskellige typer af
spil
beskrive teknikker til "rapid prototype
development"
udvikle programmer under anvendelse af værktøjer inden for
dynamiske late-binding sprog
konstruere og implementere "unit
testing"-teknikker
designe og implementere en "rapid prototype" af eget
spil
evaluere spilbarhed og den tekniske implementation af eget
spil
Kursusindhold:
Kurset indledes med en introduktion til elementerne, der indgår i
udvikling af computerspil, inkl. de basale teknikker inden for
grafik, animation og lyd. Der fokuseres på anvendelse af værktøjer,
der er målrettet mod"rapid prototyping".
Kurset introducerer eksempler på design, spilbarhed og
programmering af flere forskellige typer 2D spil. De studerende
skal siden designe og udvikle prototyper af simple spil.
Bemærkninger:
De studerende skal selv medbringe laptops til undervisningen.