At gøre deltagerne i stand til at skrive software som kan løse
numeriske problemer på baggrund af en matematisk model.
At give deltagerne en indføring i imperativ og objekt-orienteret
programmering samt evnen til at kunne gøre brug af disse paradigmer
vha. gængse imperative og objekt-orienterede programmeringssprog. I
kurset anvendes C/C++, da C-baserede programmeringsprog anvendes i
stor udstrækning til programmering af matematisk software.
Deltagerne indføres også i de grundlæggende algoritmer og
datastrukturer, der ofte anvendes til programmering af matematisk
software.
For at sikre at man som deltager udvikler praktiske færdigheder,
arbejdes der i kurset med mindre matematiske projekter, hvor
programmering indgår som et uundværligt værktøj. Desuden trænes
dokumentering af software i rapporter.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Evaluere diskrete og kontinuerte matematiske udtryk.
Beskrive og bruge datastrukturer såsom arrays, kædede lister,
stakke og køer.
Vælge passende datatyper og datastrukturer til et givent
problem.
Sammenligne iterativ og rekursiv løsning af simple
problemer.
Analysere kørslen af et program, herunder tids- og
pladskompleksitet.
Kalde eksterne (tredjeparts) programmer og biblioteker.
Designe, implementere og dokumentere et program som løser et
matematisk problem.
Fejlfinde og teste matematisk software.
Beskrive og anvende basale objektorienterede
programmeringskoncepter såsom klasser og objekter.
Kursusindhold:
Programmeringsparadigmer: imperativ programmering,
objekt-orienteret programmering.
Datastrukturer: arrays, kædede lister, stakke, køer.
Programmeringsprojekter omfatter:
- Indlæsning af data.
- Kald af eksterne programmer og biblioteker (især numeriske).
- Optimering og parallelisering.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk