At give deltagere, der ønsker at designe og evaluere produkter, en
grundlæggende indsigt i, hvad lys, farver og materialeegenskaber
er, hvorledes lys, faste materialer og medier vekselvirker, og
hvorledes vi kan betragte og registrere resultaterne. Specielt er
det målet at sætte deltagerne i stand til at arbejde med disse
principper på et niveau, der er velegnet til computer simulering af
sådanne lys-materiale-iagttager cases. Dermed sættes deltagerne i
stand til at anvende metoderne til prototypeudvikling som et
alternativ/supplement til at lave egentlige fysiske
prototypemodeller. En vigtig del af kurset er derfor at behandle
både den fysiske og den perceptive tilgangsvinkel. Endvidere er det
vigtigt at betragte de enkelte elementer i kurset som en del af et
samlet koncept/tilgangsvinkel.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere en række eksempler på lys-materiale interaktion og
finde og forstå de fysiske og kemiske baggrunde
Forklare perceptuelle forhold, der influerer på vores
opfattelse af scenebelysning
Analysere udvalgte lys-materiale–iagttager cases
Foretage egentlige radiometriske og photometriske beregninger
på udvalgte lys–materiale–iagttager cases
Opstille og udføre computergrafik simulation af
lys–materiale–iagttager problematikker
Udføre simple fysiske (kemiske) eksperimenter med lys–materiale
interaktion
Sammenligne og analysere resultaterne af de teoretiske
beregninger, eksperimentelle forsøg og
computergrafik-simuleringer
Formulere og gennemføre mindre projekter, der forklarer og
simulerer lys-materiale fænomener samt kommunikere
resultatet
Kursusindhold:
Behandling af de elementer og begreber, der indgår ved opstilling,
simulering, evaluering og gengivelse af testscener i forbindelse
med design og evaluering af produkter. Det drejer sig bl.a. om:
Lys (stråler, bølger, partikler): lyskilder, lysabsorption,
lysrefleksion, lysbrydning, lysspredning.
Lys-karakterisering: Måling, radiometri.
Materialer: Gennemsigtige, translucente, ugennemsigtige, lagdelte,
partikelholdige, væsker, volumener. Materialekarakterisering: BRDF,
BTDF, BSSRDF, partikelparametre og lagparametre.
Farver: farvesystemer, kolorimetri, gengivelse af farver, high
dynamic range billeder
Farveperception: Øje, nervebaner, hjerne, photometri. Color
appearence.
Simuleringsudstyr: lyskilder, kameraer, grafiske skærme,
projektorer, plottere. Color Management systemer. Tone-mapping.
Simuleringssoftware: Renderings-ligningen, path tracing, final
gathering, density estimation, subsurface scattering, participating
media.
Andre lysfænomener behandles i det omfang, at det er nødvendigt for
at forstå cases i kurset.
Bemærkninger:
Kurset er målrettet studerende optaget på Design & Innovation,
hvor kurset er en integreret del af 5. semester. Disse studerende
har derfor fortrinsret til kurset
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk