F2 (man 13-17, tors 8-12)
På grund af begrænset databarkapacitet er det muligt for nogle
studerende at udføre de afsluttende projekter i den efterfølgende
Juni-treugersperiode
Undervisningens placering:
Campus Lyngby
Undervisningsform:
Forelæsninger kombineret med databarøvelser og
(mini)projekter
At sætte de studerende i stand til vha. avancerede
computergrafik-systemer, at fremstille scener, 3D geometriske
modeller og computer animationer, der kan benyttes i forbindelse
med spil, scientific visualisering, 3D multimedieproduktioner,
modellering af virtual reality verdener eller ved udvikling og
præsentation af konstruktions- og designprojekter. Formålet er
endvidere at sætte deltagerne i stand til at foretage modellering
af geometrisk komplekse emner og foreslå geometriske løsninger på
komplicerede tekniske problemer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Modellere geometrisk komplekse emner
Tilpasse og simplificere geometriske modeller, så de kan bruges
i f.eks. spil eller andre realtidsapplikationer
Foretage lys-sætning og arbejde med lyseffekter
Definere materialeegenskaber vha. kendte BRDF'er
Anvende texture mapping til definition af
overfladestrukturer
Fremstille 3D-animationer baseret på keyframing og
funktionskurver
Modellere objekt- og personbevægelser mv. vha. invers/forwards
kinematik
Rendere scener vha. scanline-metoden, Raytracing, Path Tracing
eller Photon-mapping.
Analysere og udvikle løsninger til et formidlingsproblem;
f.eks. ved projektpræsentationer
Forklare og have overblik over opbygningen af komplicerede
computer-grafik systemer
Kursusindhold:
Koncepter for udvikling af computer animationer. Geometrisk
analyse. Opbygning af geometriske modeller i et kombineret patch-,
polygon-, NURBS og density-modelleringssystem. Sculptured surfaces.
Bearbejde modellerne m.h.t. overfladeegenskaber samt 2D- og
3D-teksturer. Warpning. Komponere scener med virtuel lyssætning.
Rendering-teknikker. Foretage animationer med in-between-teknikker:
Kamera-animering, objektdeformationer, objektanimering.
Funktionskurver. Constraints. Dynamisk simulation.
Character-animation v.h.a. invers og forwards kinematik.
Kombination af simple modeller med videooptagelser/billeder, så
virtuelle modeller kan placeres i en "reel" verden.
Anvendelse af videoredigeringsteknikker.
I øvelserne anvendes udvalgte eksempler på en række større computer
grafik systemer som Maya, Creo P / AutoCAD og Adobe AfterEffects.
Det vil være muligt at udvikle egne plugins i hovedprojektet.
Bemærkninger:
Kurset henvender sig både til computer grafik studerende og til
studerende fra andre områder - lige fra konstruktion og design til
fysik og matematik.
Interesserede bachelor- studerende kan også følge kurset
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk