2015/2016

02564 Realtidsgrafik

Engelsk titel:

Real-Time Graphics

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
 

Skemaplacering:

F1B (tors 13-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger og databarøvelser.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

F1B

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

02563

Pointspærring:

Anbefalede forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

At sætte deltagerne i stand til at benytte avancerede teknikker til realtidsgrafik i computerprogrammer.
Sådanne teknikker er ofte baseret på shader programmering og involverer gerne flere render passes eller brugen af grafikkortet til beregning snarere end visualisering. Der undervises i teknikker der generelt er anvendelige både til desktop og mobile platforme.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive et bredt spektrum af metoder til realtidsgrafik.
  • Udnytte grafik-hardware effektivt under hensyntagen til den konkrete hardware platform.
  • Udvikle applikationer, der har shader programmer som et centralt element.
  • Udvikle applikationer, der involverer visualisering af terræn og mange 3D objekter.
  • Benytte off screen frame buffers til multipass rendering eller til beregning.
  • Udvikle applikationer der indeholder dynamik og animation.
  • Udvikle procedurale metoder til at generere geometri og teksturer.
  • Benytte metoder såsom Levels-of-Detail og parallax mapping til at øge mængden af synlige detaljer.
  • Benytte forskellige shading teknikker til at opnå visuelle udtryk, der varierer fra fotorealisme med en vis grad af simuleret indirekte lys til en simpel tegneseriestil.
  • Udvikle realtidsgrafik til desktop og mobile platforme
  • Udnytte sensorer i mobile platforme til at kontrollere 3D animation

Kursusindhold:

Effektiv rendering af store scener, avanceret shader programmering, multi pass og deferred rendering,
interaktion, animation, Levels of Detail, proceduralt indhold, parallax og displacement mapping,
ambient occlusion og indirekte lys, partikelsystemer, image-based rendering m.m. Vi benytter OpenGL til desktop og OpenGL ES til mobile platforme. GLSL som shader sprog.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Institut:

01 Institut for Matematik og Computer Science

Kursushjemmeside:

http://www.imm.dtu.dk/courses/02564

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 29. april, 2015