At sætte deltagerne i stand til at benytte avancerede teknikker til
realtidsgrafik i computerprogrammer.
Sådanne teknikker er ofte baseret på shader programmering og
involverer gerne flere render passes eller brugen af grafikkortet
til beregning snarere end visualisering. Der undervises i teknikker
der generelt er anvendelige både til desktop og mobile
platforme.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive et bredt spektrum af metoder til realtidsgrafik.
Udnytte grafik-hardware effektivt under hensyntagen til den
konkrete hardware platform.
Udvikle applikationer, der har shader programmer som et
centralt element.
Udvikle applikationer, der involverer visualisering af terræn
og mange 3D objekter.
Benytte off screen frame buffers til multipass rendering eller
til beregning.
Udvikle applikationer der indeholder dynamik og animation.
Udvikle procedurale metoder til at generere geometri og
teksturer.
Benytte metoder såsom Levels-of-Detail og parallax mapping til
at øge mængden af synlige detaljer.
Benytte forskellige shading teknikker til at opnå visuelle
udtryk, der varierer fra fotorealisme med en vis grad af simuleret
indirekte lys til en simpel tegneseriestil.
Udvikle realtidsgrafik til desktop og mobile platforme
Udnytte sensorer i mobile platforme til at kontrollere 3D
animation
Kursusindhold:
Effektiv rendering af store scener, avanceret shader programmering,
multi pass og deferred rendering,
interaktion, animation, Levels of Detail, proceduralt indhold,
parallax og displacement mapping,
ambient occlusion og indirekte lys, partikelsystemer, image-based
rendering m.m. Vi benytter OpenGL til desktop og OpenGL ES til
mobile platforme. GLSL som shader sprog.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk