Kurset vil køre på en ""flipped classroom
lignende" måde:
Forelæsningerne gives som online podcasts, der skal ses før
undervisningsmodulerne.
Alt materiale er tilgængelig online. Ved face-2-face
undervisningsmodulerne
arbejdes der med computerøvelser, mest praktiske dataanalyse
udfordringer.
Formatet vil afhænge af antallet af deltagende studerende, men
aktiv deltagelse
fra de studerendes side er at forvente.
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Anbefalede forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
At opnå kendskab og evne til at håndtere statistisk analyse af data
baseret på såkaldte mixede lineære modeller med anvendelser inden
for biologi, medicin, jorbrugs- og levnedsmiddelvidenskab samt
tekniske videnskaber.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Udlede og anvende faktorstrukturdiagrammer for komplekse
forsøgsdesign.
Udføre statistiske analyser baseret på teorien for mixede
lineære modeller ved hjælp af et specificeret software.
Beskrive teorien for mixede lineære modeller.
Differentiere mellem systematiske og tilfældige effekter.
Differentiere mellem forskellige relevante modeltyper og
analysemetoder.
Anvende og fortolke statistiske analyser af data fra
ubalancerede blok- og split-plot-forsøg.
Anvende og fortolke statistiske analyser af data fra
ubalancerede longitudinelle studier.
Anvende og fortolke hierakiske statistiske analyser herunder
varianskomponentmodeller og regressionsmodeller med varierende
koefficienter.
Anvende og fortolke statistiske analyser af gentagne målinger
herunder identifikation af forskellige korrelationsstrukturer.
Kombinere og modificere de forskellige
metodikker.
Kursusindhold:
Kurset vil dække den basale teori og anvendelser af de mixede
lineære modeller. Dette inkluderer tilfældige effekter men også
mere generelle korrelationsstrukturer, som kommer i spil i
forbindelse med gentagne målinger som f.eks. longitudinelle data.
Kort sagt, HVIS du har en datastruktur, hvad enten det er fra
et planlagt forsøg eller et observationelt studie,
der går ud over hvad du har lært i de indledende statistikkurser,
så lærer du at håndtere dem på en praktisk orienteret facon.