E4A, Givet antallet af studerende vil der være
behov for også at aftale andre dage.
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Anbefalede forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
De studerende vil lære at forstå og bruge moderne process
orienterede teknikker indenfor modellering, specifikation og
validering/verifikation af systemer, såsom service orienterede
eller indlejrede systemer. Metoderne vil omfatte rent diskrete
teknikker såvel som stokastiske teknikker.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
forklare de vigtigste karakteristika ved de behandlede
systemer, herunder reaktive systemer som service orienterede og
indlejrede systemer;
forklare de fundamentale begreber i den proces orienterede
tilgang;
forklare de behandlede proces orienterede sprog og anvende dem
til at modellere f.eks. service orienterede og indlejrede
systemer;
forklare de behandlede logikker og bruge dem til at specificere
egenskaber relateret til f.eks. robusthed, sikkerhed og
ydelse;
anvende moderne værktøjer til validering af modeller og
forklare den overordnede virkemåde for sådanne værktøjer;
identificere situationer hvor kursets teknikker er
anvendelige;
motivere og designe en valideringsproces, f.eks. en serie af
værktøjsbasserede eksperimenter, og fortolke de opnåede
resultater;
opnå disse resultater gennem en gruppe indsats, under
opretholdelse af individuelt ansvar;
kommunikere de opnåede resultater klart og præcist gennem en
teknisk rapport i standard format.
Kursusindhold:
Kurset dækker tre hovedemner:
(1) Metoder til modellering af systemer, såsom service orienterede
eller indlejrede systemer.
(2) Logiske formalismer til at udtrykke egenskaber relateret til
korrekthed, sikkerhed og ydelse af systemer.
(3) Validerings og verifikations værktøjer der kan afdække
forholdet mellem modeller og egenskaber og dermed give stærke
garantier relateret til korrekthed, sikkerhed eller ydelse.
Litteraturhenvisninger:
Uddrag af relevante lærebøger, fx Baier & Katoen: Principles of
Model Checking, MIT Press.