Formålet er at give en samlet opkvalificering og
professionalisering af deltagernes projektlederfærdigheder, således
at projektlederen kan skabe de ønskede resultater for projekter. At
give de studerende overblik over metoder og systematiske
arbejdsformer ved projektarbejde samt give det teoretiske grundlag
for at arbejde effektivt som projektleder og –deltager. Modulet
skal udvikle de studerendes evne til at anvende
projektarbejdsformen og kunne håndtere relevante værktøjer til
analyse, strukturering, planlægning, styring og dokumentation af
projekter.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om projektledelsens anvendte teori, metode og
praksis samt kunne anvende korrekt fag-terminologi (Viden og
forståelse)
Skal inden for projektledelsesfeltet have viden om og kunne
reflektere over relevante teorier og metoder i et
videnskabsteoretisk perspektiv (Viden og forståelse)
Skal have forståelse for samt kunne reflektere over anvendelsen
af de præsenterede værktøjer i praksis (Viden og forståelse)
Skal kunne anvende projektledelsesmetoder og –værktøjer til
indsamling og analyse af information, og vil mestre de færdigheder,
der knytter sig til at beskæftige sig med projektledelse
(Færdigheder)
Skal kunne vurdere teoretiske og praksisnære
projektledelsesproblemstillinger og begrunde de valgte handlinger
og løsninger (Færdigheder)
Skal kunne formidle praksisnære og faglige
projektledelsesproblemstillinger og løsninger til
samarbejds-partnere og ledelsen både skriftligt og mundtligt på en
professionel måde. (Færdigheder)
Skal kunne anvende metoder og værktøjer til analyse,
strukturering, planlægning, styring, dokumentation og evaluering af
projekter (Færdigheder)
Skal kunne begrunde valg og fravalg af relevante teorier,
metoder og værktøjer inden for projektledelse (Færdigheder)
Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede
projektledelsessituationer i arbejdsrelationer (Kompetencer)
Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
projektsamarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af den
professionelle etik (Kompetencer)
Skal kunne udvikle egen praksis i relation til
projektledelsesområdet (Kompetencer)
Skal kunne bringe fagets færdigheder i anvendelse i egen
organisation (Kompetencer)
Kursusindhold:
Læringsmål (fortsat):
Kompetencer
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder
i forhold til egen praksis herunder inddrage relevante aktører
• Skal kunne diskutere projektets uforudsigelige og komplekse
sammenhæng og drage konsekvenser af dette
Indhold:
Hovedindholdet er:
• Projektorganisering
• Projektledelse som tværfaglig arbejdsform
• Projekttyper og –modeller
• Projektetablering, -planlægning, -estimering, -styring,
-evaluering og –opfølgning
• Projektøkonomi og interessentanalyser
• Projektevalueringsformer og -metoder