2014/2015

62L02 Det personlige lederskab 1: Lederskab og kommunikation

Modul Ob1 på Diplomuddannelsen i Ledelse

Engelsk titel:

Operational Leadership 1: Management and Communication

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Deltidsdiplom
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Undervisningens placering:

-

Kursets varighed:

[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]

Eksamensplacering:

Særlig dag

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Obligatoriske forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed og forståelse af lederskabets forskellige kommunikative kompetencer i relation til deres egne ledelsesmæssige udfordringer. De studerende arbejder derfor på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med forskellige teorier, strategier og metoder til belysning af lederskabets kommunikative dimensioner. Hensigten er at udvikle de studerendes forståelse og refleksioner af, hvordan forskellige kommunikative tilgange har betydning for iagttagelse og konstituering af forskellige ledelsesidentiteter i relation til den helhed, som lederen/den studerende er en del af. De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra egen organisation, for at give stof til refleksion, og for at forankre læring og udvikling i egen praksis.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal have viden om forskellige perspektiver på, teorier om og metoder til at fokusere betydning og udøvelse af ledelse, som kommunikation.
  • Skal have viden om, hvordan valg af forskellige kommunikative perspektiver får betydning for konstitueringen og betydningen af forskellige ledelsesidentiteter og professionelle etikker.
  • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne forstå, hvordan forskellige kommunikative perspektiver og kommunikationsteoretiske tilgange har betydning for iagttagelse og konstituering af forskellige ledelsesidentiteter og ledelsesetikker i relation til den konkrete helhed, som lederen er en del af
  • Skal kunne identificere egne perspektiver og forstå deres forskellige betydninger for sammenhængen mellem kommunikation, ledelsesidentitet, ledelsesetik og egne ledelsesmæssige udfordringer i egen lokal praksis
  • Skal kunne inddrage problemstillinger, erfaringer og fortolke fortællinger fra egen organisation, for at give stof til refleksion, og for at forankre læring og udvikling i egen kommunikativ praksis
  • Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i forhold til udvalgte problemstillinger relateret til egne ledelsesmæssige udfordringer
  • Skal kunne vurdere forskellige kommunikative teorier og metoder, der retter sig mod udvikling af egen ledelse og reflektere over deres betydning
  • Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og perspektivere egen ledelsesmæssig, kommunikativ praksis og begrunde konsekvenserne heraf
  • Skal over for organisationens forskellige aktører, kunne skabe og formidle en forståelse for sammenhænge mellem lederskabets kommunikation og egne ledelsesmæssige beslutninger, etiske valg og organisationens overordnede værdier, mål og personalepolitikker
  • Skal kunne udvikle strategier for og håndtere udvikling af egne ledelsesmæssige, kommunikative kompetencer
  • Skal kunne indgå i samarbejde internt og eksternt, og herigennem medvirke til en hensigtsmæssig udvikling af en kommunikativ ledelsespraksis
  • Skal kunne identificere og formulere behov for udvikling af egne kommunikative kompetencer i forhold til egne ledelsesmæssige udfordringer, samt reflektere herover

Kursusindhold:

• Der fokuseres på, hvordan kommunikation såvel teoretisk, som i praksis, tilfører lederskabet identitet i ledelsesmæssige, organisatoriske relationer.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kommunikative kompetencer, til at forstå og anvende indholds- og metakommunikation og til at iagttage, reflektere og forstå, hvordan tilvalg og fravalg af iagt-tagelsesposition og -perspektiv tilfører egen ledelsesidentitet og organisatoriske relationer mening.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at reflektere, analysere og arbejde med kommunikation i forhold til egen praksis og i forhold til områder for egen kommunikativ kompetenceudvikling.

Litteraturhenvisninger:

Se www.cv.diplom.dtu.dk

Bemærkninger:

Det personlige lederskab 1: Lederskab og kommunikation
Eksamen:
Eksamensform: Skriftlig opgave
Opgavens omfang: Max 7 normalsider á 2400 anslag (max. 16.800 anslag inkl. mellemrum).
Bedømmelse: Intern prøve efter 7-trinsskalaen.
Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på www.cv.ihk.dk samt på CampusNet.

Fagansvarlig: Lone Dawe lone@dawe.dk

Kursusansvarlig:

Isa Keller-Andreasen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5118 , iske@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Tilmelding:

På instituttet

http:/​/​www.cv.diplom.dtu.dk/​Diplomuddannelser/​Diplomuddannelsen-i-Ledelse
Sidst opdateret: 10. juni, 2014