Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed og forståelse af
lederskabets forskellige kommunikative kompetencer i relation til
deres egne ledelsesmæssige udfordringer. De studerende arbejder
derfor på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med
forskellige teorier, strategier og metoder til belysning af
lederskabets kommunikative dimensioner. Hensigten er at udvikle de
studerendes forståelse og refleksioner af, hvordan forskellige
kommunikative tilgange har betydning for iagttagelse og
konstituering af forskellige ledelsesidentiteter i relation til den
helhed, som lederen/den studerende er en del af. De studerende
inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra
egen organisation, for at give stof til refleksion, og for at
forankre læring og udvikling i egen praksis.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige perspektiver på, teorier om og
metoder til at fokusere betydning og udøvelse af ledelse, som
kommunikation.
Skal have viden om, hvordan valg af forskellige kommunikative
perspektiver får betydning for konstitueringen og betydningen af
forskellige ledelsesidentiteter og professionelle etikker.
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne forstå, hvordan
forskellige kommunikative perspektiver og kommunikationsteoretiske
tilgange har betydning for iagttagelse og konstituering af
forskellige ledelsesidentiteter og ledelsesetikker i relation til
den konkrete helhed, som lederen er en del af
Skal kunne identificere egne perspektiver og forstå deres
forskellige betydninger for sammenhængen mellem kommunikation,
ledelsesidentitet, ledelsesetik og egne ledelsesmæssige
udfordringer i egen lokal praksis
Skal kunne inddrage problemstillinger, erfaringer og fortolke
fortællinger fra egen organisation, for at give stof til
refleksion, og for at forankre læring og udvikling i egen
kommunikativ praksis
Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i
forhold til udvalgte problemstillinger relateret til egne
ledelsesmæssige udfordringer
Skal kunne vurdere forskellige kommunikative teorier og
metoder, der retter sig mod udvikling af egen ledelse og reflektere
over deres betydning
Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og
perspektivere egen ledelsesmæssig, kommunikativ praksis og begrunde
konsekvenserne heraf
Skal over for organisationens forskellige aktører, kunne skabe
og formidle en forståelse for sammenhænge mellem lederskabets
kommunikation og egne ledelsesmæssige beslutninger, etiske valg og
organisationens overordnede værdier, mål og
personalepolitikker
Skal kunne udvikle strategier for og håndtere udvikling af egne
ledelsesmæssige, kommunikative kompetencer
Skal kunne indgå i samarbejde internt og eksternt, og
herigennem medvirke til en hensigtsmæssig udvikling af en
kommunikativ ledelsespraksis
Skal kunne identificere og formulere behov for udvikling af
egne kommunikative kompetencer i forhold til egne ledelsesmæssige
udfordringer, samt reflektere herover
Kursusindhold:
• Der fokuseres på, hvordan kommunikation såvel teoretisk, som i
praksis, tilfører lederskabet identitet i ledelsesmæssige,
organisatoriske relationer.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kommunikative
kompetencer, til at forstå og anvende indholds- og
metakommunikation og til at iagttage, reflektere og forstå, hvordan
tilvalg og fravalg af iagt-tagelsesposition og -perspektiv tilfører
egen ledelsesidentitet og organisatoriske relationer mening.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at
reflektere, analysere og arbejde med kommunikation i forhold til
egen praksis og i forhold til områder for egen kommunikativ
kompetenceudvikling.
Litteraturhenvisninger:
Se www.cv.diplom.dtu.dk
Bemærkninger:
Det personlige lederskab 1: Lederskab og kommunikation
Eksamen:
Eksamensform: Skriftlig opgave
Opgavens omfang: Max 7 normalsider á 2400 anslag (max. 16.800
anslag inkl. mellemrum).
Bedømmelse: Intern prøve efter 7-trinsskalaen.
Dato for aflevering og eksamen: Fremgår af studiekalenderen på
www.cv.ihk.dk samt på CampusNet.