Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed og forståelse af
lederskabets forskellige kommunikative kompetencer i relation til
deres egne ledelsesmæssige udfordringer. De studerende arbejder
derfor på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med
forskellige teorier, strategier og metoder til belysning af
lederskabets kommunikative dimensioner. Hensigten er at udvikle de
studerendes forståelse og refleksioner af, hvordan forskellige
kommunikative tilgange har betydning for iagttagelse og
konstituering af forskellige ledelsesidentiteter i relation til den
helhed, som lederen/den studerende er en del af. De studerende
inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og fortællinger fra
egen organisation, for at give stof til refleksion, og for at
forankre læring og udvikling i egen praksis.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige perspektiver på teori og metoder
til at fokusere på betydning og udøvelse af ledelse, som f.eks.
kommunikation.
Skal have viden om, hvordan valg af forskellige kommunikative
perspektiver vil være vigtigt for sammensætningen og betydningen af
de forskellige lederskabs identiteter og faglig etikker.
I et teoretisk videnskab perspektiv bør være i stand til at
forstå, hvordan forskellige kommunikative perspektiver og
kommunikation teoretiske tilgange er vigtige for observation og
udgør forskellige lederskab identiteter og ledelse etikker i
relation til den konkrete helhed, som lederen er en del af.
Skal kunne identificere egne perspektiver og forstå deres
forskellige betydninger af forholdet mellem kommunikation, ledelse,
identitet, ledelse etik og likviditetsstyring udfordringer i deres
egen lokale praksis
Skal kunne inddrage problemstillinger, erfaringer og fortolke
fortællinger fra egen organisation, for at give mad til refleksion
og for at forankre læring og udvikling af deres egen kommunikativ
praksis
Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en meningsfuld måde i
forhold til udvalgte problemstillinger relateret til de økonomiske
ledelsesudfordringer
Skal kunne vurdere forskellige kommunikationsteorier og
metoder, der er målrettet udvikling af selvforvaltning og
reflektere over deres betydning
Skal kunne anvende begrebet valgte teori til at analysere og
egen ledelsesmæssige, kommunikative praksis og begrunde deres
konsekvenser
At være organisationens forskellige interessenter til at skabe
og udbrede kendskabet til sammenhængen mellem ledelse kommunikation
og egne ledelsesmæssige beslutninger, etiske valg og
organisationens overordnede værdier, mål og
personalepolitikker
Have evne til at udvikle strategier og styre udviklingen af
deres eget lederskab, kommunikationsevner
Skal kunne indgå i et samarbejde internt og eksternt, og derved
bidrage til en hensigtsmæssig udvikling af en kommunikativ
ledelsespraksis
Skal kunne identificere og formulere et behov for at udvikle
deres egne kommunikationsevner i forhold til deres egne
ledelsesmæssige udfordringer og reflektere over
dette
Kursusindhold:
• Der fokuseres på, hvordan kommunikation såvel teoretisk, som i
praksis, tilfører lederskabet identitet i ledelsesmæssige,
organisatoriske relationer.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kommunikative
kompetencer, til at forstå og anvende indholds- og
metakommunikation og til at iagttage, reflektere og forstå, hvordan
tilvalg og fravalg af iagt-tagelsesposition og -perspektiv tilfører
egen ledelsesidentitet og organisatoriske relationer mening.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at
reflektere, analysere og arbejde med kommunikation i forhold til
egen praksis og i forhold til områder for egen kommunikativ
kompetenceudvikling.
Litteraturhenvisninger:
Se www.cv.diplom.dtu.dk
Bemærkninger:
Det personlige lederskab 1: Lederskab og kommunikation
Eksamen:
Eksamensform: Skriftlig opgave
Opgavens omfang: Max 7 normalsider 2400 anslag (max. 16.800 anslag
inkl. mellemrum).
Bedømmelse: Intern prøve efter 7-trinsskalaen.
Dato for aflevering og eksamen: Se CampusNet.