Arbejdsprocesserne i sundhedsvæsenet er ofte sammensat af bidrag
fra mange aktører og er næsten altid underlagt økonomiske og
tidsmæssige begrænsninger. Der er således behov for detaljeret
planlægning af og opfølgning på arbejdsprocesser og projektforløb.
Kursets mål er at introducere til metoder og værktøjer til
planlægning og løbende opfølgning på arbejdsprocesser og
projektforløb i sundhedssektoren.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
skal kende til metoder og systematiske arbejdsformer ved
projektarbejde svarende til det specifikke kursusindhold for at
arbejde effektivt som projektleder og –deltager
Skal forstå for projektarbejdsformen og ledelse af
projekter
Kan anvende værktøjer til analyse, strukturering, planlægning,
styring og dokumentation af projekter og kan perspektivere disse i
forhold til forskellige projekttyper
Anvende værktøj til bestemmelse af kritiske veje i et
procesforløb, svarende til det specifikke kursusindhold.
Kan anvende planlægnings- og styringsværktøjer mht. projektets
tidsplaner, ressourceforbrug og økonomi
Anvende metode til bestemmelse af milepæle, svarende til det
specifikke kursusindhold.
Kan formidle projektets forløb, mål og resultater
Kan anvende fagets værktøjer til at beskrive, analysere,
vurdere og fortolke en konkret problemstilling
Anvende værktøjer til økonomisk planlægning af projekt,
svarende til det specifikke kursusindhold
Kursusindhold:
Projektets faser
Interessentanalyse, principper og metoder
Milepæle og kritiske veje, principper og metoder
Økonomisk planlægning og estimering
Anvendelse på case fra professionen.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk