2014/2015

62452 Medicoteknik 2

Engelsk titel:

Bio-medical electronics 2

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Diplomingeniør
 

Skemaplacering:

F1A (man 8-12) og F2A (man 13-17)
Praktiske øvelser mandag eftermiddag i nogle uger

Undervisningens placering:

Campus Ballerup

Undervisningsform:

Teoriundervisning, øvelser og opgaveregning.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

SU-MET2-U1

Anbefalede forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

De overordnede mål er at give den studerende en indføring i problemstillinger ved omsætning af fysiologiske parametre til registrerbare elektriske målinger og brugbare signaler.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for problemstillinger i forbindelse med medicoteknisk måleteknik.
  • Anvende korrekt terminologi.
  • Opbygge et medicokredsløb til måling af en fysiologisk parameter.
  • Opstille elektriske ækvivalens diagrammer for simple fysiologiske parametre.
  • Anvende Matlab til kredsløbsanalyse.
  • Redegøre for digitale grundkomponenters virkemåde.
  • Redegøre for de grundlæggende regler for D/A og A/D konvertering.
  • Udvise udvidet laboratoriekendskab.

Kursusindhold:

Medicoteknik:
• Medicinsk måleteknik.
• Den fysiologiske grænseflade.
• Måletekniske specifikationer.
• Måletekniske fejlkilder.
• Målbare fysiologiske størrelser.
• Matlab øvelser.
• Laboratorieøvelser.
Elektronik:
• Digitalteknik.
• Talsystemer og koder.
• Grundlæggende funktioner og cifferbegreber.
• Logisk algebra.
• A/D og D/A konvertering.
• Mikrocontrollere.
• Laboratorieøvelser.
• Halvlederteori.

Litteraturhenvisninger:

- Allan R. Hambley: Electrical Engineering, Principles and applications
- Supplerende litteratur udleveres i løbet af kurset

Kursusansvarlig:

Henrik Bechmann , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5148 , hebec@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Kursushjemmeside:

-

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 23. oktober, 2014