Projektarbejdet udføres enkeltvis eller i grupper, afpasset
efter projektets størrelse. Gruppestørrelse på 2-3 personer
anbefales.
Der udarbejdes tegninger og beregninger samt tekst svarende til
valgte fasers sædvanlige kommunikationsform og rettet mod bygherren
Der udarbejdes projektdokumentation, indeholdende opgavegrundlag,
tidsplanlægning, baggrundsinformation samt fortløbende
kommunikation.
Projektet fremlægges.
Den studerende skal gennem udførelsen af afgangsprojektet erhverve
sig en sådan viden og færdighed i praktisk projekteringsmetodik, at
han/hun kan løse projekteringsopgaver i overensstemmelse med
uddannelsens hovedmålsætning.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Udføre et projekt indeholdende en række faser og med en gradvis
højere detaljeringsgrad
Redegøre for et projekt indeholdende en række faser og med en
gradvis højere detaljeringsgrad
Opstille valg af løsninger
Analysere valg af løsninger
Begrunde valg af løsninger
Reflektere over og vurdere afgangsprojektet og dets elementer
af nytænkning
Redegøre for afgangsprojektets dokumentation
Redegøre for planlægning og gennemførelse af eget arbejde i
forbindelse med afgangsprojektet
Redegøre for gruppens samarbejde internt og med eksterne
parter.
Kursusindhold:
1.
Projektformulering. Projektbeskrivelse med overordnede krav.
Formulering af
delproblemer, der skal løses i forbindelse med projektet.
Projektformulering tages fra
DIP-A med mindre dette grundlag ikke er fyldestgørende eller hvis
der vælges et nyt
emne.
Fastlæggelse af innovativt element
2.
Analyse. Modeller for mulige løsninger. Kriterier for valg af
løsninger, samt valg af
forslag til nærmere bearbejdning.
3.
Løsning. Helhed, oversigtstegninger og skematiske løsninger
(forprojekt). Udvalgte
detaljer (del af hovedprojekt).
4.
Gennemførelse. Opgavens struktur, tid og omfang. Kommunikation og
systematik,
herunder også stave og formuleringsevne.
Afgangsprojektets videnskabsteoretiske grundlag udredes og
beskrives.
Projektets vidensgrundlag afrapporteres. Projektets innovative
element afrapporteres og
vurderes.
Personlige og mellemmenneskelige kompetencer: Fortsat anvendelse af
tidligere underviste metoder, ansvarsfordeling og indbyrdes
afhængighed.Afrapporteres i et procesdokument.
Der udarbejdes et resume på engelsk.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk