At give de studerende relevant viden med henblik på afsætning på
tysktalende markeder, at sætte de studerende i stand til at
formidle 4. semesters projekt, at udbygge de studerendes kendskab
til tysk kultur og grammatik, især til brug i en
forretnings-/forhandlingssammenhæng, samt at skærpe de studerendes
mundtlige kompetencer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
anvende grammatiske, stilistiske, sproglige virkemidler
nogenlunde korrekt under en præsentation og i forretnings- eller
forhandlingssituationer
selvstændigt og struktureret fremlægge en længere tysk
fagtekst
kende til teoretisk og praktisk viden om kulturforskelle
indsamle informationer mhp. analyse af relevante markeder
anvende korrekt fagterminologi
kommunikere på et nogenlunde korrekt, flydende og nuanceret
tysk
formidle og redegøre for projektindholdet på en professionel
måde
fremlægge projektet under hensyntagen til den relevante
målgruppe
Kursusindhold:
Marketing med fokus på terminologien,
forretnings-/forhandlingskultur
Litteraturhenvisninger:
-Betriebswirtschaftslehre der Unternehmung, Jürgen Müller, 28.
Auflage 2013, EUROPA LEHRMITTEL
-Deutsch-dänische Geschäftskultur, Ein praxisorientierter Zugang,
Doris Rehrmann-Jørgensen/Marie-Luise von der Banck, REBA Verlag,
2011
-Evt. Volkswirtsschaftslehre, Hans-Jürgen Albers/Gabriele
Alers-Wodsak, 10. Auflage 2013, EUROPA LEHRMITTEL
-Diverse undervisningsmateriale
Bemærkninger:
Eksamen består af en mundtlig præsentation af 4. semesters projekt
samt en redegørelse for et emne behandlet af den studerende i en af
de tre obligatoriske opgaver afleveret i løbet af semestret.
Præsentationen af projektet skal ske på baggrund af et skriftligt
resumé udarbejdet af gruppen på tysk. Omfang: Ca. to sider pr.
studerende.
Forudsætningen for deltagelse i eksamen er tre rettidigt
afleverede, godkendte obligatoriske opgaver. Afleveringen aftales
med underviseren.