2014/2015

62171 Afsætningsøkonomi

Engelsk titel:

Marketing Management

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Diplomingeniør
 

Skemaplacering:

Efterår
Forår

Undervisningens placering:

Campus Ballerup

Undervisningsform:

Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, cases, skriftlige øvelser, præsentationer og selvstudie.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Særlig dag

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

XAØK-U1

Obligatoriske forudsætninger:

Anbefalede forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

At give de studerende forståelse for afsætningsøkonomiens (marketing management) grundlæggende teorier, begreber og metoder. Et vigtigt udbytte af kurset er desuden, at den studerende får en klar forståelse for de enkelte modellers relative anvendelighed ved løsning of forskellige typer of virksomhedsrelaterede problemstillinger. Kurset lægger vægt på forståelsen af den markedsorienterede tankegang, d.v.s. at alle aktiviteter i en virksomhed tager udgangspunkt i kunderne og deres behov. Kurset danner således fundament for det efterfølgende semesters kursus 'Projekt 3', hvor afsætningsdelen sigter mod praktiske problemløsning.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udvise forståelse for de vigtigste begreber, terminologier og teorier indenfor det afsætningsøkonomiske pensum.
  • Være i stand til at anvende de grundlæggende teorier, begreber og metoder i afsætningsøkonomi
  • Præsentere forslag til analyse af en konkret problemstilling ved anvendelse af fagets teorier og modeller
  • Reflektere og diskutere betydningen af marketings rolle i en organisation
  • Analysere et marked med henblik på at tilpasse afsætningsfunktionen til dette
  • Udvise forståelse for enkelt-modeller og teoriers intentioner og anvendelighed
  • Eksemplificere anvendelsen af afsætningsøkonomiske forhold set i relation til en praktisk problemstilling
  • Udvise god forståelse for grundlæggende afsætningsøkonomiske paradigmer og dermed den afsætningsøkonomiske helhed.

Kursusindhold:

Anvendt marketingvidenskab vedrørende:
Virksomhedens handlingsparametre
Analyse af interessenter og virksomhedens omverden
Markedsanalyse
Værdiskabelse
Strategiske planlægning
Forbruger købsadfærd
Industriel købsadfærd
Markedssegmentering, målgrupper og positionering
Produktlivscyklus og portefølieanalyse

Litteraturhenvisninger:

Marketing Management, Philip Kotler et al., European second edition (2012), Pearson Education Ltd.ISBN 978-0-273-74361-3

Bemærkninger:

Eksamen forgår på engelsk, dog kan tilbagemelding forgår på dansk.

Kursusansvarlig:

Lynn Kahle , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5229 , lyka@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 05. maj, 2014