At give de studerende forståelse for afsætningsøkonomiens
(marketing management) grundlæggende teorier, begreber og metoder.
Et vigtigt udbytte af kurset er desuden, at den studerende får en
klar forståelse for de enkelte modellers relative anvendelighed ved
løsning of forskellige typer of virksomhedsrelaterede
problemstillinger. Kurset lægger vægt på forståelsen af den
markedsorienterede tankegang, d.v.s. at alle aktiviteter i en
virksomhed tager udgangspunkt i kunderne og deres behov. Kurset
danner således fundament for det efterfølgende semesters kursus
'Projekt 3', hvor afsætningsdelen sigter mod praktiske
problemløsning.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Udvise forståelse for de vigtigste begreber, terminologier og
teorier indenfor det afsætningsøkonomiske pensum.
Være i stand til at anvende de grundlæggende teorier, begreber
og metoder i afsætningsøkonomi
Præsentere forslag til analyse af en konkret problemstilling
ved anvendelse af fagets teorier og modeller
Reflektere og diskutere betydningen af marketings rolle i en
organisation
Analysere et marked med henblik på at tilpasse
afsætningsfunktionen til dette
Udvise forståelse for enkelt-modeller og teoriers intentioner
og anvendelighed
Eksemplificere anvendelsen af afsætningsøkonomiske forhold set
i relation til en praktisk problemstilling
Udvise god forståelse for grundlæggende afsætningsøkonomiske
paradigmer og dermed den afsætningsøkonomiske
helhed.
Kursusindhold:
Anvendt marketingvidenskab vedrørende:
Virksomhedens handlingsparametre
Analyse af interessenter og virksomhedens omverden
Markedsanalyse
Værdiskabelse
Strategiske planlægning
Forbruger købsadfærd
Industriel købsadfærd
Markedssegmentering, målgrupper og positionering
Produktlivscyklus og portefølieanalyse
Litteraturhenvisninger:
Marketing Management, Philip Kotler et al., European second edition
(2012), Pearson Education Ltd.ISBN 978-0-273-74361-3
Bemærkninger:
Eksamen forgår på engelsk, dog kan tilbagemelding forgår på
dansk.