Projektarbejde i mindre grupper. Normalt på 4-5 studerende.
Hver gruppe har en
procesvejleder tilknyttet og kan desuden trække på faglige
vejledere inden for de
enkelte fagdiscipliner.
At give de studerende et godt kendskab til metoder og
fremgangsmåder ved løsning af produktionstekniske problemstillinger
og at give praktisk erfaring i at anvende disse metoder og
fremgangsmåder
i forbindelse med en konkret opgave i en virksomhed.
Projektet tager afsæt i færdigheder og kompetencer fra
semesterprojekterne på 1-3. semester samt det faglige indhold i
alle kurser på den obligatoriske del af
produktionsingeniøruddannelsen, idet det tager sigte på at
integrere
de faglige kompetencer i en anvendelsesorienteret helhed.
Metodemæssigt danner projektarbejdet endvidere basis for
gennemførelse af et
efterfølgende diplomingeniørprojekt i en virksomhed.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forstå en procesorienteret synsvinkel på virksomheden og kunne
beskrive og analysere forretningsprocesser, der indeholder såvel
tekniske som administrative aspekter.
Dokumentere et grundlæggende metodemæssigt kendskab til
håndtering af komplekse tværfaglige produktionstekniske
problemstillinger, hvor faserne problemformulering og afgrænsning,
analyse, diagnose, valg af løsningsforslag og eventuelt også
implementering alle indgår.
Demonstrere evne til at indgå aftale med en virksomhed om et
konkret forbedringsprojekt og til i den forbindelse at formulere en
hensigtsæssig faglig afgrænsning af projektet
Demonstrere evne til på grundlag af en konkret overordnet
aftale om et projekt i en virksomhed at formulere en hensigtsmæssig
faglig problemformulering for projektet.
Demonstrere evne til at planlægge og gennemføre hensigtsmæssige
analyser i forbindelse med en konkret produktionsteknisk
problemstilling. Dette inkluderer evnen til planlægge og gennemføre
en hensigtsmæssig indsamling og behandling af både kvantitative og
kvalitative data.
Demonstrere evne til at udvikle og formulere hensigtsmæssige
løsningsforslag på grundlag af en konkret problemstilling i en
virksomhed og gennemførte analyser og diagnoser.
Demonstrere evne til at opstille anbefalinger af, hvilke
løsningsforslag en virksomhed bør implementere i en given
situaution, og hvorledes de bør implementeres i praksis.
Demonstrere evne til at vurdere en virksomheds implementering
af konkrete løsningsforslag i et helhedsmæssigt og strategisk
perspektiv
Kursusindhold:
Det tværfaglige projekt på 4. semester har forbedringer i
virksomhedens
produktions- og leverancesystem som det overordnede tema, idet der
tages
udgangspunkt i en aktuel problemstilling i en virksomhed.
Projektet inkluderer en problemanalyse, afgrænsning og
problemformulering,
samt diverse faglige analyser, der leder til formuleringen af et
eller flere
forbedringsforslag. De forventede konsekvenser af fremsatte forslag
skal vurderes,
og der kan efter omstændighederne også indgå overvejelser
vedrørende
implementering eller elementer af egentlig implementering.
I tilknytning til projektopgaven vil der blive stillet krav om
udarbejdelse og præsentation af et eller flere teoretiske studier
vedrørende et fagligt emne, der relaterer sig til den aktuelle
problemstilling.
Der lægges vægt på, at de problemstillinger, der arbejdes med i
projektet
er både komplekse og tværfaglige, således at løsninger forudsætter
overvejelser og analyser, der inkluderer faglige aspekter inden for
flere af områderne management, teknologi, økonomi og
informationsteknologi. Management er her det mest centrale
fagområde, der under alle omstændigheder bør være
repræsenteret.
Bemærkninger:
Det er normalt de studerende, der selv kontakter en virksomhed og
aftaler et projektforløb, når indholdet er godkendt af
uddannelsesretningen. Det sker dog også at uddannelsesretningen
selv har forslag til projekter.