Efterår
Forår
Kurset afholdes sidste gang i efteråret 2014
Undervisningens placering:
Campus Ballerup
Undervisningsform:
Undervisningen er baseret på “learning by doing”. Der vil være
introduktion og opsamling om emner ved underviseren. Der arbejdes i
mindre grupper med opgaver, computersimuleringer og case
studies.
Det overordnede mål er at give den studerende en indføring i
elementer af den klassiske matematiske analyse, og sætte den
studerende i stand til at benytte disse anvendelser i forbindelse
med ingeniørmæssige problemer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
redegøre for, hvilke typer problemer kursets matematiske emner
er egnede til at løse
opstille ligninger til løsning af og udtryk til beregning af
udvalgte fysiske/tekniske problemstillinger, såvel statiske som
dynamiske.
løse de opstillede ligninger og beregne de opstillede udtryk
med eller uden anvendelse af relevant software.
Anvende integration, f.eks. til beregning af areal- og
massemidtpunkt, arealmoment og masseinertimoment.
Opstille og løse differentialligninger af 1. orden, homogene
som inhomogene.
Være bekendt med regneregler for komplekse tal, både med
rektangulære og polære koordinater.
Opstille og løse homogene og inhomogene differentialligninger
af 2. orden med konstante koefficienter.
Opstille og løse differentialligninger ved hjælp af
Laplacetransformation.
Kursusindhold:
Eksponentialfunktioner, trigonometriske funktioner, integralregning
og differentialligninger (delvis repetition).
Anvendelser af integration, fx til beregning af areal- og
massemidtpunkt, arealmoment og inertimoment.
Lineære differentialligninger af første orden.
Komplekse tal.
Lineære differentialligninger med konstante koefficienter af anden
orden.
Laplacetransformation.
Litteraturhenvisninger:
- Erwin Kreyszig: Advanced engineering mathematics
- Thomas Heilmann: Laplacetransformation
Bemærkninger:
Mundtlig eksamen baseret på en række skriftlige kursusopgaver.
Denne eksamen tæller 80 % af den samlede karakter. Bedømmelsen af
de skriftlige kursusopgaver tæller 20% af den samlede
karakter.