F5A (ons 8-12) og F1B (tors 13-17)
E5A (ons 8-12) og F1B (tors 13-17)
Undervisningens placering:
Campus Ballerup
Undervisningsform:
Teambaseret. 4-5 uger med problemudforskning og træning
tværfagligt teamarbejde. 8-9 uger med R&D arbejde i
laboratorierne. Arbejdet med tværfaglig innovation i praksis er
hårdt. Der er oppe og nedture og det kræver som minimum at du er
klar til at yde en ekstra indsats hver uge.
Målet med kurset er at udvikle den studerende evne til at arbejde
tværfagligt med innovation på virkelige opgaver med fokus på
udfordringer og fordele ved at arbejde I en mindre eller mellemstor
virksomhed (SME). Det er et ingeniørkursus så en prototype eller en
implementering af jeres løsning er obligatorisk.
Den første del af kurset (4-5 uger) er målrettet gennem kreative
metoder at udfordre den initielle problemformulering fra
virksomheden og at lære I både teori og praksis hvad det vil sige
at arbejde tvær-disciplinært. I løbet af R&D perioden (uge
5/6-13) kombinerer de studerende deres fagligheder, såvel som
tilegner sig nye færdigheder, for at skabe en konkret løsning på
problemstillingen. Resultatet af denne fase er en på forhånd aftalt
prototypestadie af løsningen.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Planlægge, eksekvere og evaluere en virkelig, teknologibaseret
innovationsproces. Denne præsenteres igennem et forretningsoplæg og
en prototype af den endelige løsning.
Udvælge og anvende relevante innovative og entreprenante
metoder I både den eksplorative og eksekveringsfasen.
Udvikle og teste en prototype fra et teknisk, burger og
kunder/forretningsperspektiv.
Bidrage til en innovationsproces, med egne kernefaglige
kompetencer og agere som en teamplayer I et tværfagligt team.
Dertil at være I stand til at balancere forventninger internt I
teamet og demonstrere projektledelses kompetencer.
Debattere med eksperter fra andre fagligheder og respektfuldt
udfordre deres synspunkter med det formal at nå det bedste
kompromis.
Demonstrere en holistisk forståelse for SME udfordringer med
innovation. Dette præsenteret i et forretningsoplæg som inkluderer
økonomiske, markedsmæssige, patent, tekniske og interne såvel som
eksterne faktorer.
Forklare den intraprenante proces, analyse og handlinger
foretaget under teamarbejdet.
I præsentationen af den tekniske løsning, være I stand til at
argumentere for valg og forklare detaljer både relaterede og
ikke-relaterede til din egen faglighed.
Kursusindhold:
Dette kursus sigter mod at træne din evne til at deltage i og lede
effektive tværfaglige teams. Dette inkluderer at fordybe dig i at
forstå og udfordre andre fagligheder og dele din viden og praksis
fra din faglighed i f.eks. små oplæg.
Arbejdende med virkelige tekniske problemstillinger som SME’erne
sidder med burger vi en learning-on-demand tilgang til at løse de
specifikke problemer. Vi anlægger et holistisk perspektiv på de
komplekse ingeniørproblemer inkluderende, teknologiske, design,
marked og økonomiske overvejelser når projektet drives fremad.
Entreprenante, innovative og agile metoder matches med traditionel
ingeniørudvikling for på den måde at skabe en effektiv
udviklingsproces. I slutningen af kurset vil I skabe et
forretningsforslag og en teknisk holdbar prototype og præsentere
det som en del af jeres eksamen. Hvert individ er ansvarlig for
beslutninger og argumenter i hele projektet.
Som deltager på dette kursus bør du være klar til at udfordre dig
selv; bevæge dig ind i ukendte processer, være villig til at prøve
at forstå andre fagligheder og ikke mindst være villig til at gøre
en ekstra indsats for ikke bare at lære fra processen, men også
levere på de aftalte leverancer til virksomheden.
Litteraturhenvisninger:
online kompendium
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk