Kurset er en grundlæggende introduktion til innovationsprocessen i
teori og praksis med udgangspunkt i den studerendes virkelighed,
samfundet og PI-ingeniørens fremtidige professionelle
virkelighed.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for forskellige innovationstyper og begreber i et
historisk perspektiv
Forklare kulturbegrebet og kulturens betydning for innovations-
og forandringsprocesser i en virksomhed
Redegøre for- og illustrerer grundlæggende
innovationsmodeller
Redegøre for kreativitets begrebet fra et personligt og
kollektivt perspektiv
Demonstrerer forståelse for den grundlæggende dynamik og
rammesætningen, og for motivations faktorer der muliggøre
collaborative kreative processer
Anvende grundlæggende innovationsmetoder i egen praksis
Inddrage brugere og andre interessenter i
innovationsprocesser
Anvende kvalitative metoder i videnindsamling
Omsætte viden om innovations- og forandringsprocesser til
praktiske ledelse af værdiskabende forandrings- og
innovationsprocesser
Ud fra en problemorienteret tilgang designe, tilrettelægge og
gennemføre en innovationsproces ved brug af relevante metoder og
værktøjer, udvælge dokumentationsformen, dokumenterer resultaterne
og kommunikere resultaterne
Formidle innovations og forandringsprocesser i teori og
praksis
Reflektere over sammenhængen imellem anvendte teorier,
begreber, modeller og metoder, og det faktiske udbytte af en
innovations- eller forandringsproces
Kursusindhold:
Innovationsbegrebet, innovations- og forandringsprocesser, ledelse
af innovationsprocesser, forskellige typer innovation, kreativitet,
den kreative proces, innovationskultur, værdiskabelse.
Litteraturhenvisninger:
"Innovationspædagogik", Lotte Darsø
"Kreativ Procesledelse", Mille Oble m.fl
Desuden artikler, webressourcer, uddrag af andre bøger m.m.