47322 Forskningsfordybelse - Institut for Energikonvertering og
-lagring
Er der en forskerspire i dig? Hvis ja, så er
dette kursus noget for dig. Her kommer du til at være med til et
igangværende forskningsprojekt indenfor teknologier til effektiv
konvertering og lagring af energi - fx brændselsceller,
elektrolyseceller, batterier, termoelektriske komponenter,
magnetisk køling og lign.
Engelsk titel:
Research Immersion – Department of Energy
Conversion and Storage
Juli
Dette kursus er identisk med kursus nr. 47422.
Undervisningens placering:
Risø campus
Undervisning/eksperimentelt arbejde/supervision foregår på
Risø Campus (flertallet af projekterne) eller Lyngby
Campus.
Undervisningsform:
Eksperimentelt arbejde, databehandling, søgning efter og
læsning af videnskabelig litteratur samt rapportskrivning. Gennem
de tre uger vil du blive vejledt/undervist af personale fra DTU
Energi.
Sikkerhed i laboratoriet indgår som en del af kurset for de
projekter hvor eksperimentelt arbejde indgår.
Der vil være kvalitativ kursusevaluering i løbet af 3-ugers
perioden.
Som studerende på vores Research Immersion kursus kommer du til at
tage aktiv del i et igangværende forskningsprojekt hvor din
vejleder i DTU Energi er involveret. Som studerende vil du få
indblik i den nyeste forskningsbaserede viden indenfor et område af
teknologier til effektiv energikonvertering og -lagring. Samtidig
med det får du indsigt i hvordan videnskabelige metoder gennemføres
i praksis for at løse energirelaterede udfordringer som er yderst
relevante for vores samfund. Herudover bliver du uddannet i og
forventes kritisk at læse og forstå videnskabelige
tidsskriftsartikler. Som studerende vil du også arbejde med at øve
mere generelle ingeniør- og forskningskompetencer såsom evnen til
at deltage i en konstruktiv mentor-mentee relation, udføre analyser
af opnåede eksperimentelle data, sammenligne opnåede resultater med
resultater rapporteret i litteraturen og træne evnen til at
kommunikere dette i en kortfattet og velstruktureret måde - både
mundtligt og skriftligt.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Kritisk læse videnskabelig litteratur/artikler og ekstrahere
oplysninger som er relevante for det/den givne projekt/opgave
Give en beskrivelse af formålet med det eksperimentelle
(modellerings-/simulerings-) arbejde
Give en beskrivelse af forsøgsopstilling (eller
modeller/simuleringer) der anvendes, og kritisk vurdere
fordele/ulemper og begrænsninger i relation til den anvendte
forsøgsopstilling (model/simulering)
Planlægge og udføre eksperimentelt
(modellerings-/simulerings-) arbejde og forklare de forskellige
analysemetoder der anvendes i det eksperimentelle
(modellerings-/simulerings-) arbejde
Analysere de opnåede eksperimentelle
(modellerings-/simulerings-) resultater
Vurdere kvaliteten af de opnåede resultater, herunder
fejlkilder og usikkerheder
Sammenligne og kritisk relatere de opnåede resultater med
lignende resultater rapporteret i litteraturen
Skrive en rapport (opbygget som en videnskabelig artikel) over
det udførte arbejde og de opnåede resultater
Kursusindhold:
Du kommer til at arbejde med en
postdoc/forsker/seniorforsker/lektor med eksperimentelt arbejde
i et igangværende forskningsprojekt i hvilket din vejleder i
3-ugers perioden er involveret.
Det specifikke emne for kurset/dit projekt vil afhænge af
igangværende projekter i DTU Energi, og vil ligge indenfor en af de
teknologier som vi arbejder med i DTU Energi. Teknologierne er
følgende (læs mere her:
http://www.energy.dtu.dk/Forskning):
• Brændselsceller
• Elektrolyse
• Solceller
• Batterier
• Membraner til gasseparation
• Magnetisk køling
• Termoelektriske komponenter
• Røggasrensning
• Superledende komponenter
Kort efter fristen for tilmelding via CampusNet vil du blive bedt
om at sende et liste over de kurser du har taget i løbet af dit
studium ved DTU (eller andet universitet). Vi vil herefter matche
studerende med en passende vejleder og projekt.
Bemærkninger:
På kursets første dag vælger den enkelte studerende
evalueringsform. Hvis der vælges bestået/ikke-bestået, evalueres
der på grundlag af læringsmål som angivet i kursusbeskrivelsen.
Hvis der vælges 7-trinsskala, formuleres der specifikke læringsmål
til den enkelte studerende i relation til det projekt der arbejdes
med, og disse specifikke læringsmål danner grundlag for
evalueringen.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk