To eksperimentelle øvelser vil foregå på DTU Risø
Campus
Undervisningsform:
Forelæsninger, regneøvelser og case studier
Der anvendes "muddiest points" og en midtvejsevaluering
undervejs i kurset som feedback til både studerende og
undervisere.
I forskning og udvikling inden for nye bæredygtige energimaterialer
har en klasse af materialer, de såkaldt funktionelle materialer,
vist sig særligt lovende. De funktionelle materialer er materialer
hvor deres funktion, f.eks. omdannelse af solenergi til strøm eller
strøm til brint, er direkte relateret til deres struktur og
sammensætning. De komplicerede fysiske og kemiske processer bag
energikonverteringen er direkte forbundet med de funktionelle
materialers struktur på nano- eller mikroskala, og det er derfor
afgørende at kunne analysere materialerne med avancerede
billeddannende (imaging) teknikker, der giver kvantitative data,
f.eks. elektronmikroskopi (skanningselektronmikroskopi, SEM,
"focused ion beam"-mikroskopi, FIB, og
transmissionselektronmikroskopi, TEM). Formålet med kurset er, at
de studerende sættes i stand til at forstå og vurdere
anvendeligheden af forskellige billeddannende teknikker til
materialeanalyse på nano- og mikroskala, der anvendes både af
industrien og i forskningen, og at foreslå den bedste kombination
af analyseteknikker ved brug af SEM eller TEM i en given
problemstilling relateret til egenskaberne af funktionelle
energimaterialer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive strålegangen i et elektronmikroskop (SEM og TEM)
Beskrive og simulere strålematerialevekselvirkningen og det
deraf dannede signal i SEM og TEM
Demonstrere hvordan analytisk billeddannelse (både kvalitativ
og kvantitativ) bidrager til udviklingen af nye
energimaterialer
Demonstrere hvilken betydning prøveforberedelsen har for
kvaliteten af den efterfølgende SEM/FIB/TEM billeddannelse
Diskutere fordele og ulemper ved 2D versus 3D mikrostrukturelle
studier i relation til specifikke typer af mikrostrukturer
Designe den bedste prøvegeometri til en given SEM/TEM
billeddannende teknik
Forklare de mulige fejlkilder i analytisk SEM og TEM
billeddannelse
Sammenligne fordele og ulemper ved ex-situ og in-situ SEM og
TEM billeddannelse i relation til analyse af energimaterialer
Udvælge og perspektivere den bedste portefølje af analytiske
SEM og TEM billeddannende teknikker til løsning af en given
problemstilling relateret til de strukturelle eller morfologiske
egenskaber af funktionelle energimaterialer
Betjene en type af SEM eller TEM i forbindelse med praktisk
analytisk billeddannelse af et udvalgt
energimateriale
Kursusindhold:
Kurset er bygget op om en kombination af teoretiske forelæsninger,
regneøvelser og case studier, der behandles i mindre
projektgrupper. Forelæsningerne giver de fysiske mekanismer for
vekselvirkningen mellem elektroner og faste stoffer og de
relaterede principper bag analyseteknikkerne. Regneøvelserne skal
træne forståelsen og anvendelsen af analyseteknikkerne, og case
studierne, der tager udgangspunkt i aktuelle problemstillinger i
forståelsen af bæredygtige energimaterialer, skal give de
studerende mulighed for at analysere, forklare og konkludere i
forhold til hvilke analytiske billeddannende teknikker, der med
fordel kan anvendes i en given problemstilling.
Litteraturhenvisninger:
Electron Microscopy and Analysis, P.J. Goodhew, J. Humphreys and R.
Beanland, 3rd edition (artikler og reviews)
Bemærkninger:
Hvis nødvendigt vil der blive arrangeret fælles transport til DTU
Risø Campus.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk