Projektarbejde, øvelser og forelæsninger. Projektarbejdet i
kurset baseres på CDIO-arbejdsformen. Således baseres der på en
delvis åben problemstilling hvor den studerende/gruppe af
studerende (3-5) identificerer en kerneproblemstilling for bilens
opbygning og derefter selv planlægger og initierer alle videre
aktiviteter, herunder eventuelt at inddrage yderligere undervisere
fra flere af instituttets faglige sektioner.
At introducere de studerende til omsætning af vindens energi,
speficikt i forhold hurtigst mulig fremdrift af en vindbil. At lade
de studerende anvende tillært teori til i praktis at løse en større
konstruktionsopgave førende til opbygning/forbedring af en vindbil.
Det afsluttende mål er at deltage i det årlige international
vindbil race med det formål at køre hurtigst muligt i direkte
modvind.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Arbejde i hold og koordinere på tværs af flere hold
Analysere vindbilens aero-mekaniske virkemåde ud fra
grundlæggende fysiske principper og love
Gennemføre usikkerhedsbetragtninger for bilens ydeevne
Finde de områder hvor der vil være størst potientiale for at
forbedre bilens hastighed
Bruge ingeniørmæssige målemetoder
Konstruere og designe funktionsdygtige løsninger
Vælge konstruktionsmetoder i forhold til materiale og
funktionalitet
Skrive en teknisk rapport
Kursusindhold:
Vindens energiomsætning foregår i dag hovedsagelig på stor skala
med MW vindmøller, men fysikken og de aerodynamiske principper er i
vid udstrækning de samme for helt små møller som f.eks. møllen på
vindbilen. Ideen er at bygge en vindmølledrevet bil, der skal kunne
køre hurtigst muligt i direkte modvind. Tidligere byggede vindbiler
skal revideres og med udgangspunkt i nye ideer/koncepter, byees en
ny eller dele af en ny vindbil. Identificerede
kerneproblemstillinger for bilens opbygning udvælges p baggrund af
analyse af vindbilens aeromekanik og løses i grupper for hvert
enkelt valg område (bil aerodynamik, vinger, shroud, navmekanik,
trasmission, styring instrumentering, el-system etc) En afgørende
målsætning er integrationen af de enkelte dele i den samlede
vindbils opbygning. De studerende introduceres indledningsvis til
bilens aero-mekanik, vindens energiomsætning samt fagområder
relateret til design og konstruktion for opbygning af en
vindmøllebil f.eks. maskinelementer, fiberkomposit, eksperimentl
afprøvning etc.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk