Kursets mål er at præsentere en forståelse af teknologudvikling,
design og innovation, gennem et socialformningsperspektiv. Kurset
introducerer de studerende for et teoretisk og metodisk grundlag,
som indbefatter social konstruktion af teknologi,
aktør-netværkteori, samt domesticering af teknologi og den
relevans, disse tilgange har for innovative processer i design,
syntese og produktudviklingssammenhæng.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forstå design som en social proces.
Forstå produkter og teknologier i social kontekst.
Anvende en bred produktforståelse til at belyse design-brugs
aspekter med.
Inddrage forskningsmetoder med henblik på at identificere
relevante aktører og problemstillinger i teknologisk
udvikling.
Adressere indrullering og samordning af af forskelligartede
videnskilder i planlægnings- og designprocesser.
Forstå den gensidige forhold mellem problemafgrænsning og
handlerum for problemløsning.
Formildle viden og indsigt i strategier for tilrettelæggelse af
innovative designprocesser.
Belys teknologiske designprocesser, gennem et synteseorienteret
fokus, med henblik på at forene tekniske, sociale såvel som
vidensmæssige elementer gennem heterogent ingeniørarbejde.
Vurdere forudsætninger for, og den praktiske betydning af, en
række metoder og værktøjer i ingeniørdesign.
Adressere teknologi og brugeres co-konstruktion gennem
domesticeringsperspektivet.
Kursusindhold:
Kurset introducerer til den betydning, som
socialformningsperspektivet har, for forståelse af produkter og
teknologi i samfundsmæssig kontekst, herunder design-brugs
aspekter, innovation og forandring. De studerende præsenteres for
en række eksemplariske studier af teknologi og produktudvkling samt
en teoretisk funderet sæt af praktiske analytiske værktøjer, hvor
der beskæftiges med følgende emner:
• den sekventielle, lineær-baserede vs. aktør-orienterede
udviklingsmodel.
• hvordan teknologi og produkter skabes i sociotekniske
designprocesser, og hvordan teknologien får sine egenskaber gennem
sådanne processer
• samspillet mellem visioner, udviklingsarbejde, produktmodning,
indførelse og tilegnelse af teknologi.
• samordning af komplekse afhængighedsforhold i større teknologiske
projekter
• metoder til identificering af relevante aktører, værdisætninger
og interesser i teknologiudvikling
• analyse af design aspekter vedrørende arbejds- og videnprocesser
• interessent-modellen vs. aktør-konfigurering som dynamisk proces
• grænseobjekters rolle i mobilisering af viden på tværs af
praksisnetværker
• integration af miljø-, arbejdsmiljø- og organisatoriske hensyn
• syntese orienteret arbejde og koncepter om designprocesser:
f.eks. kravsepcificering, concurrent engineering, co-design.
Litteraturhenvisninger:
Kursuskompendier
Bemærkninger:
Øvelser i form af udfærdigelse af arbejdsnotater i mindre grupper,
som forbinder teori og metode til konkrete cases.
En sluttelig projektrapport i mindre grupper, baseret på en
beskrevne case suppleret med egen undersøgelse af en dertilhørende
problemstilling, ved hjælp af interview med ingeniører og andre
relevante aktører.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk