Formålet med kurset er at præsentere den studerende for en række
perspektiver på teknologisk innovation gennem en aktiv
læringsproces, hvor den studerende får en forståelse for
grundlæggende teorier og metoder indenfor innovationsledelse.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Definere hvad innovation er,hvilke typer af innovationer der
eksisterer, og forklare hvorfor innovation er vigtigt.
Forklare teknologiens rolle i innovation både i teori og i
praksis.
Identificere relevante spørgsmål om innovation i anvendte
cases.
Forklare centrale begreber i Schumpeters teorier om innovation
i forhold til teknologisk innovation.
Forklare de centrale begreber i ressourcebaseret perspektiv og
dets relevans for innovationsstrategi.
Forklare nøglebegreberne i teorier omkring viden og læring, og
disses relevans for innovationsledelse.
Forklare innovationsprocessen i en organisation.
Forklare hvilke konsekvenser det har for en organisation at
arbejde med innovation.
Forklare hvordan værdi skabes og udnyttes af innovative
organisationer indenfor open innovation.
Diskutere styrker og svagheder ved de teoretiske perspektiver
der præsenteres i kurset.
Indsamling af relevant empiriske materiale til et casestudie af
en specifik innovation.
Udvikle og analysere en konkret innovation ved hjælp af de
teorier og metoder der præsenteres i kurset.
Kursusindhold:
Dette kursus anvender det ressource- og videns-baserede perspektiv
til at studere innovation og innovationsledelse, og ser teknologisk
innovation som en kilde til konkurrencemæssige fordele for
organisationer gennem en kombination af interne ressourcer og
eksterne relationer.
De studerende bliver introduceret til teorier, modeller, værktøjer
og relevante cases der har til formål at præsentere hvad
teknologisk innovation er, hvorfor det er relevant og hvad der
kræves for at muliggøre og styre teknologisk innovation både i og
udenfor organisationer. Selvom det primære fokus er på innovation i
teknologi-baserede virksomheder, arbejdes der også med innovation
på andre niveauer, bl.a. individer, grupper, netværk og brancher.
Pensum består af bogkapitler, videnskabelige artikler og cases.
Ud over at opnå en teoretisk forståelse for teknologisk innovation,
skal de studerende arbejde praktisk med innovation gennem løbende
udvikling af en case.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk