Det overordnede formål er at give den studerende en grundlæggende
forståelse for sammenhængen mellem teknologi, økonomi, ledelse og
organisation.
Desuden skal den studerende lære at anskue ingeniørens rolle i en
given organisation fra et strategisk, taktisk og operationelt
perspektiv samt i forhold til innovation og entreprenørskab i
virksomheden.
Den studerende skal kunne identificere og analysere
forretningsmuligheder i relation til teknologisk udvikling gennem
anvendelse af teorier og modeller fra økonomi, ledelse og
organisation.
Ydermere skal den studerende være i stand til arbejde med et
tværfagligt problem i en projektgruppe.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forstå og gengive udvalgte teorier og modeller indenfor
økonomi, ledelse og organisation
Identificere og beskrive forretningsmodeller, organisatorisk
design og ledelsesaktiviteter i en konkret case
Udvælge og anvende relevante teorier og modeller inden for
økonomi, ledelse og organisation til en løsning af et konkret
problem
Analysere en konkret problemstilling ud fra et strategisk,
taktisk og operationelt perspektiv
Redegøre for ingeniørens rolle i forhold til en konkret
virksomheds konkurrenceevne
Udvælge og sammensætte relevante organisatoriske og
ledelsesmæssige aktiviteter, der kan understøtte implementering af
en strategi i en virksomhed
Beskrive underliggende antagelser og forudsætninger ved en
konkret problemstilling og redegøre for konsekvenserne hvis disse
antagelser og forudsætninger ændrer sig
Identificere og analysere muligheder for forretningsudvikling i
relation til teknologisk udvikling
Kursusindhold:
De studerende introduceres til et bredt udsnit af teorier og
modeller indenfor erhvervsøkonomi, forretningsudvikling, ledelse og
organisation, som anvendes til løsning af konkrete
problemstillinger i en række cases.
De studerende præsenteres endvidere for et oplæg og en konkret
udfordring fra en virksomhed. Denne udfordring skal analyseres og
løses i projektgrupper, og hver gruppe skal udarbejde en
afsluttende rapport.
Litteraturhenvisninger:
Lærebøgerne "Essentials of Contemporary Management” af Gareth
Jones og Jennifer George og "Business Model Generation"
af Alex Osterwalder kan købes i DTU-bogladen
Bemærkninger:
Kandidatstuderende, for hvilke kurset er obligatorisk, har
fortrinsret.
En del af kursets forelæsninger foregår som E-læring.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk