Ingeniører spiller i stigende grad en vigtig
rolle mht. ledelse og strategisk beslutninger. Derfor er viden og
evner inden for strategi og planlægning vigtige for at få succes på
et arbejdsmarked, der stiller støre og støre krav til om specifik
ekspertise, og samtidig overblik så eksperten kan komme i spil som
beslutnings tager, eller støtte til beslutninger. Dette kursus
introducerer ingeniørstuderende til den relevante teori og praksis
inden for strategisk ledelse og beslutningstagning.
Læring gennem projekter: Kurset er planlagt omkring en case,
der dækker alle kærne elementerne i kurset. De studerende forventes
at deltage i dialog til forelæsningerne, som tager udgangspunkt i
egen viden, curriculum og casene.
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Definer og forklare strategi og skelne mellem organisatorisk,
forretningsmæssige og opperationelle strategier
Analysere en organisations omgivelser ved hjælp af koncepter så
som PESTEL, Porters five forces etc.
Identificere strategisk kapabilitet og hvordan de kan give
konkurrencemæssige fordele vha. værktøjer som værdikæde analyse og
SWOT.
Udtryk det strategiske formål og forstå ledelsesstruktur,
organisatorisk ansvar, interessenters indflydelse og betydningen af
organisatorisk kultur.
Udtryk det strategiske formål med en strategisk
forretningsenhed og vurder fordele ved strategisk samarbejde
Identificer alternative strategier, analyser
forretningsportfolio samt værdien af outsourcing og
integration.
Vurder værdien og udfordringerne af forskellige typer af
internationale strategier for organisationer og fordele ved
geografiske placering.
Identificer og reager på innovations dilemmaer
Definer og forklar forskellige aspekter ved organisk udvikling
(stand alone), strategisk sammenlægninger and overtagelser.
Identificer og forklar forskellige motiver for strategiske
alliancer, inklusiv udvikling over tid.
Forstå og bruge langsigtede strategiske værktøjer så som
scenarie analyse og roadmapping
Demonstrere evner til samarbejde ved at lave en case baseret
grupperapport ved kritisk anvendelse af teorier og modeller fra
pensum, og hvor relevansen af disse er forklaret.
Kursusindhold:
See English
Litteraturhenvisninger:
1. Fundamentals of strategy 2nd Edition (med "strategy
experience simulation")
by Johnson, Whittington and Scholes, ISBN 978-0-273-75725-2, 2012.
Teks lagt op på Campusnet med mindre det er indikeret som "not
compulsory".
Det forventes at den studerende er bekendt med den literatur som er
angivet i kursusplanen til hver forelæsning