2014/2015

42467 Introduktion til strategisk ledelse

Ingeniører spiller i stigende grad en vigtig rolle mht. ledelse og strategisk beslutninger. Derfor er viden og evner inden for strategi og planlægning vigtige for at få succes på et arbejdsmarked, der stiller støre og støre krav til om specifik ekspertise, og samtidig overblik så eksperten kan komme i spil som beslutnings tager, eller støtte til beslutninger. Dette kursus introducerer ingeniørstuderende til den relevante teori og praksis inden for strategisk ledelse og beslutningstagning.

Engelsk titel:

Introduction to Strategic Management

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
Kurset udbydes under åben uddannelse
 

Skemaplacering:

E1A (man 8-12)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Læring gennem projekter: Kurset er planlagt omkring en case, der dækker alle kærne elementerne i kurset. De studerende forventes at deltage i dialog til forelæsningerne, som tager udgangspunkt i egen viden, curriculum og casene.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E1A

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Obligatoriske forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Minimum 30

Overordnede kursusmål:

See English

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definer og forklare strategi og skelne mellem organisatorisk, forretningsmæssige og opperationelle strategier
  • Analysere en organisations omgivelser ved hjælp af koncepter så som PESTEL, Porters five forces etc.
  • Identificere strategisk kapabilitet og hvordan de kan give konkurrencemæssige fordele vha. værktøjer som værdikæde analyse og SWOT.
  • Udtryk det strategiske formål og forstå ledelsesstruktur, organisatorisk ansvar, interessenters indflydelse og betydningen af organisatorisk kultur.
  • Udtryk det strategiske formål med en strategisk forretningsenhed og vurder fordele ved strategisk samarbejde
  • Identificer alternative strategier, analyser forretningsportfolio samt værdien af outsourcing og integration.
  • Vurder værdien og udfordringerne af forskellige typer af internationale strategier for organisationer og fordele ved geografiske placering.
  • Identificer og reager på innovations dilemmaer
  • Definer og forklar forskellige aspekter ved organisk udvikling (stand alone), strategisk sammenlægninger and overtagelser.
  • Identificer og forklar forskellige motiver for strategiske alliancer, inklusiv udvikling over tid.
  • Forstå og bruge langsigtede strategiske værktøjer så som scenarie analyse og roadmapping
  • Demonstrere evner til samarbejde ved at lave en case baseret grupperapport ved kritisk anvendelse af teorier og modeller fra pensum, og hvor relevansen af disse er forklaret.

Kursusindhold:

See English

Litteraturhenvisninger:

1. Fundamentals of strategy 2nd Edition (med "strategy experience simulation")
by Johnson, Whittington and Scholes, ISBN 978-0-273-75725-2, 2012. Teks lagt op på Campusnet med mindre det er indikeret som "not compulsory".

Det forventes at den studerende er bekendt med den literatur som er angivet i kursusplanen til hver forelæsning

Bemærkninger:

See English

Kursusansvarlig:

Kristian Borch , Lyngby Campus, Bygning 426, Tlf. (+45) 4525 4531 , krbo@dtu.dk
Karen Murdock , Lyngby Campus, Bygning 426, Tlf. (+45) 4525 4533 , kmur@dtu.dk
Anne Nygaard Tanner , Lyngby Campus, Bygning 426 , anny@dtu.dk
Michael Sherain , michael.sherain@quadric.dk

Institut:

42 DTU Management Engineering

Ekstern samarbejdsinstitution:

Quadric.dk

Kursushjemmeside:

http://www.man.dtu.dk

Tilmelding:

I CampusNet

See English
Sidst opdateret: 20. juni, 2014