F5 (ons 8-17)
Projektarbejdet bør placeres på 2. semester for Design &
Innovation kandidatstuderende
Undervisningens placering:
Campus Lyngby
Undervisningsform:
Forelæsninger, industri oplæg og projektopgave, der gennemføres
i grupper. Projektet kan tilrettelægges i samarbejde med en
virksomhed eller institution.
Kurset introducerer tværfaglige engineering design og systems
engineering principper og metoder til brug ved design og re-design
af sociotekniske systemer. Der lægges vægt på systemtænkning,
systemanalyse, systemarkitektur og systemdesign til håndtering af
tekniske, sociale, organisatoriske og politiske
kravspecifikationer. Der fokuseres på sociotekniske systemer, som
dækker et bredt felt. Det kan være en hospitalsafdeling, et
samarbejde mellem flere delsystemer i en virksomhed eller processer
på tværs af flere organisationer. Der kan også fokuseres på mere
komplekse systemer som større infrastruktur-anlæg,
energifremstilling og –distribution eller integrerede
luftfartsystemer. Som en del af kurset kommer de studerende til at
arbejde med at designe/re-designe et socioteknisk system.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere sociotekniske engineering systems og udvælge
relevante perspektiver
Definere og modellere sociotekniske engineering systems
Formulere flerdimensionelle krav til engineering systems
Gennemføre analyser med henblik på at identificere
krav-konflikter og definere mulige løsninger
Syntetisere designideer og koncepter
Analysere og redesigne eksisterende systemer med henblik på at
optimere og forbedre udvalgte egenskaber
Forstå den praktiske, komplekse gennemførelse af systemdesign
processer og den studerendes egen rolle i sådanne processer
Udvikle og kommunikere designløsninger
Argumentere for anvendelsen af designløsningen i en given
kontekst
Give en reflekteret kritik af andres designproces og
designløsninger
Arbejde i en gruppe med en designopgave og definere egen
rolle
Kursusindhold:
Projektarbejde med fokus på udvikling af et socioteknisk
engineering system. Det omfatter tekniske, service,
organisatoriske, procesmæssige og politiske aspekter samt en
overordnet systemintegration. Projektet skal omfatte en eller flere
af de følgende aspekter:
- system-orienteret analyse af den nuværende tilstand
- definition af systemkrav set fra et teknisk, service,
organisatorisk og politisk perspektiv
- tværfagligt design og produktudvikling på baggrund af en klients
strategi og mål, herunder hensyntagen til klientens viden og
kompetencer
- udforskning af designalternativer baseret på domæneviden
- simulation eller pilotimplementering af foreslåede
designløsninger
Bemærkninger:
Kurset er åbent for studerende fra alle kandidatretninger
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk