2014/2015

42090 Helhedsdesign af engineering systems

Engelsk titel:

Holistic design of engineering systems

Sprog:

Point( ECTS )

10

Kursustype:

Kandidat
 

Skemaplacering:

F5 (ons 8-17)
Projektarbejdet bør placeres på 2. semester for Design & Innovation kandidatstuderende

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, industri oplæg og projektopgave, der gennemføres i grupper. Projektet kan tilrettelægges i samarbejde med en virksomhed eller institution.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Anbefalede forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Minimum 15

Overordnede kursusmål:

Kurset introducerer tværfaglige engineering design og systems engineering principper og metoder til brug ved design og re-design af sociotekniske systemer. Der lægges vægt på systemtænkning, systemanalyse, systemarkitektur og systemdesign til håndtering af tekniske, sociale, organisatoriske og politiske kravspecifikationer. Der fokuseres på sociotekniske systemer, som dækker et bredt felt. Det kan være en hospitalsafdeling, et samarbejde mellem flere delsystemer i en virksomhed eller processer på tværs af flere organisationer. Der kan også fokuseres på mere komplekse systemer som større infrastruktur-anlæg, energifremstilling og –distribution eller integrerede luftfartsystemer. Som en del af kurset kommer de studerende til at arbejde med at designe/re-designe et socioteknisk system.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere sociotekniske engineering systems og udvælge relevante perspektiver
  • Definere og modellere sociotekniske engineering systems
  • Formulere flerdimensionelle krav til engineering systems
  • Gennemføre analyser med henblik på at identificere krav-konflikter og definere mulige løsninger
  • Syntetisere designideer og koncepter
  • Analysere og redesigne eksisterende systemer med henblik på at optimere og forbedre udvalgte egenskaber
  • Forstå den praktiske, komplekse gennemførelse af systemdesign processer og den studerendes egen rolle i sådanne processer
  • Udvikle og kommunikere designløsninger
  • Argumentere for anvendelsen af designløsningen i en given kontekst
  • Give en reflekteret kritik af andres designproces og designløsninger
  • Arbejde i en gruppe med en designopgave og definere egen rolle

Kursusindhold:

Projektarbejde med fokus på udvikling af et socioteknisk engineering system. Det omfatter tekniske, service, organisatoriske, procesmæssige og politiske aspekter samt en overordnet systemintegration. Projektet skal omfatte en eller flere af de følgende aspekter:
- system-orienteret analyse af den nuværende tilstand
- definition af systemkrav set fra et teknisk, service, organisatorisk og politisk perspektiv
- tværfagligt design og produktudvikling på baggrund af en klients strategi og mål, herunder hensyntagen til klientens viden og kompetencer
- udforskning af designalternativer baseret på domæneviden
- simulation eller pilotimplementering af foreslåede designløsninger

Bemærkninger:

Kurset er åbent for studerende fra alle kandidatretninger

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Anja Maier , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 6045 , amai@dtu.dk
Josef Oehmen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 6039 , Jooehm@dtu.dk

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet

Studerende optaget på retningen for Design og Innovation har fortrinsret ved tilmelding til dette kursus.
Sidst opdateret: 29. april, 2014