Kursets mål er at give indsigt og praktiske kompetencer i
teknologianalytisk teori og metode, med det formål, at belyse de
gensidige formningsprocesser mellem design- og brug. Kurset
introducerer og anvender en række supplerende analysetilgang til
produkters design og brug, ved udbyggede teorier og værktøjer fra
teknologisociologi og kulturstudier i forhold til
forudsætningsfaget 42011. De nye analysetilgange skal være med til
at karakterisere, problematisere (udforske) og analysere produkter
som heterogene artefakter, dvs. som hybrider med indbyrdes
afhængige sociale og tekniske dimensioner. Kurset kommer ind på det
ingeniørfaglige, videnskabsteoretiske grundlag for
analysetilgangene og deres relevans i teknologianalytiske
sammenhænge.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Anvende aktør-netværks teorien (ANT) og relevante metoder til
at analysere teknologier og produkter.
Karakterisere produkter og deres egenskaber som heterogent
sammensatte, hybride konstruktioner, gennem en bred produkt- og
teknologiforståelse.
Identificere og udfolde et produkts materielle dimensioner, i
konkrete kontekster, baseret på forståelser om distribueret agens
og aktørprocesser.
Redegøre for, den rolle, som framing spiller i
teknologianalysen, såvel som i ingeniørdesignmæssige tænkning og
praksis.
Foretage eget empirisk researcharbejde indenfor en for design-
og brugs- relevant problemstilling.
Identificere de visioner, som har været bestemmende for
produkters udformning og anvendelse.
Identificere de processer, som har været bestemmende for
produktets brug og betydning.
Anvende den tilegnede viden om analyse og designprocesser som
grundlag for en synteseorienteret, kreativ designtilgang.
Identificere grundlæggende videnskabsteoriske or
erkendelsesmæssige udfordringer forbundet med teknisk videnskab og
objekters status heri.
Karakterisere heterogene ingeniørkompetencer i forhold til
viden- og praksisdomæner.
Kursusindhold:
Kurset omfatter en introduktion til aktør-netværksteori (ANT) med
vægt på samordning af behov, funktionalitet og betydning. Der
sættes fokus på den teknologiske formningsproces: herunder
samspillet mellem designvisioner, produktudformning,
markedsdannelse og ibrugtagning. Kurset inddrager eksemplariske
studier af brugerkonfiguration, den kulturelle og historiske
kontekst produkter indgår i og er en del af, og som er med til at
konstituere produkters tilblivelse og opretholdelse.
Følgende emner indgår i kursets behandling:
• Translationsprocesser, herunder modstillinger, simplificeringer
og punctualisering af netværks elementer.
• Forskydning i netværk, herunder netværksdifferentiering i tid,
rum og socialkontekst.
• Produkters script gennem design-inscriptioner og de-scriptioner i
brug.
• Grænseobjekter som bindeled og separator for videns- og
praksisfelter på tværs af netværk.
• Framing og konfigurering af brugere, brugskontekst og
brugsprocesser.
• Domesticering og produktliv i ANT-perspektiv.
• Produkters placering i tid, rum og social hverdag.
• Path-dependency og -creation i tidlige designfaser.
• Markedet og institutioner som heterogent sammensatte
co-konstruktioner.
• Objekter og videnskab i ingeniørarbejde og design.
• Heterogene ingeniørkompetencer.
Litteraturhenvisninger:
Kursuskompendier samt bogen U. Jørgensen (red.) I teknologiens
laboratorium (Polyteknisk Forlag)
Bemærkninger:
Kurset er en integreret del af 2. semester på bacheloruddannelsen i
design & innovation og er fagintereret med 41020 Produktanalyse
og redesign. Studerende på 2. semester D&I bacheloren har
fortrinsret til kurset.