E2B, F2B, Eksamenstidspunktet aftales mellem
lærer og student
Evalueringsform:
Eksamens varighed:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
41654
Pointspærring:
Anbefalede forudsætninger:
,
Overordnede kursusmål:
Gennem en videregående undervisning i og selvstudium i de
fundamentale principper i den fysiske og fysisk kemiske metallurgi
at sætte den studerende i stand til at forstå
mikrostruktur(om)dannelsen i metallurgiske processer for
krystallinske og amorfe materialer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
reproducere principerne af diffusion (drivkræft og mekanismer)
i binære systemer
beskrive mekanismerne der bidrager til mikrostrukturudvikling i
metaller og legeringer
forklare konstruktionen af fasediagrammer på basis af
termodynamiske principper, dvs. Gibbs energi kurver
anvende binære fasediagrammer til at tolke
mikrostrukturændringer i metaller og legeringer
forklare stadierne i fasetransformationer, dvs. kimdannelse og
vækst, på basis af termodynamiske og kinetiske principper
forklare forskellen mellem diffusionskontrollerede,
grænsefladekontrollerede og martensitiske fasetransformationer
analysere en recent videnskabelig artikel gennem anvendelse af
af kursusindholdet og identificere de grundlæggende mekanismer
ansvarlig for mikrostrukturudvikling
forsvare en videnskabelig fortolkning imod alternative
fortolkninger i en mundtlig diskussion
foreslå en materialebehandling af en binær legering, med det
pågældende fasediagram som den eneste forudsætning
Kursusindhold:
Termodynamisk og kinetisk grundlag for fasetransformationer i
metalliske materialer. Der skelnes mellem martensitiske,
diffusionskontrollerede og grænsefladekontrollerede
fasetransformationer. Termodynamisk baggrund for fasediagrammer;
energibidrag af punktdefekter, grænseflader og strain til systemets
totale Gibbs energi og inflydelsen på faseomdannelser. Indholdet af
kurset tilpasses i dialog med de deltagende studerende og gennem
individuelt litteraturstudium. Aktive diskussioner af forskellige
videnskabelige tolkninger indgår i undervisningsformen.