Projektopgave, udført i grupper af ~5 studerende.
Hver gruppe vil begynde projektet med en avanceret teknologi, fx i
form af et patent, en opfindelse eller en forsøgsmodel/prototype
fra et af DTUs institutter (eller fra en ekstern partner).
Hvert projekthold vil også få tildelt en kontaktperson i form af en
forsker/opfinder der står bag den originale teknologi. Målet med
projektet er at skabe et produkt og en forretning baseret på denne
teknologi og målrette disse mod et attraktivt marked.
Gennem omfattende gruppearbejde ("learning by doing")
suppleret af forelæsninger, vil den studerende udvikle en dyb
forståelse for de entreprenørielle- og produktudviklings processer,
som kræves for at udvikle avancerede teknologier i nye
opstartsvirksomheder. Kurset indeholder forskellige former for
agile prototype metoder og teknikker, inklusive "additiv
manufacturing", elektronisk "bread boarding" og
software mock-ups bruge Lean metoder. Holdene såvel som
undervisningen er multidisciplinær og den er organiseret omkring
agile produkt- og forretningsudviklingsmetoder. Kurset fungerer
også som en inkubator for avanceret DTU teknologi og de studerende
ventes at gribe projektet an som var det en virkelig
teknologibaseret opstartsvirksomhed, hvilket potentielt kunne
betyde, at de bliver del af en "rigtig", finansieret
virksomhed (spin-out) ved kursets afslutning. Projektgruppens mål
er at definere og hvis muligt producere et "minimal viable
product" (MVP), eller at producere en teknologidemonstrator
for kerneaspekter af de tænkte produkt, som kan præsenteres
(sælges) til nøglekunder, investorer eller andre aktører.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Arbejde og samarbejde på tværs af ingeniørfaglige discipliner
(fx Kemi, Elektronik, Softwareteknologi, Nano-tek, Mekanik, Fotonik
og Management)
Skelne mellem innovative/entreprenørielle udviklingsprojekter
og projekter i etablerede markeder og organisationer.
Anvende principper fra "effectuation" og etablere en
dialog med relevante aktører.
Anvende relevante udviklings- og projektstyringsværktøjer såsom
Lean Startup, Running Lean, SCRUM og Business Model Canvas.
Forudsige forretningspotentiale i form af markedsværdi og
omsætning.
Vurdere og håndtere teknologiske risici i kommercialiseringen
af avanceret teknologi.
Udvikle og teste prototyper for "proof of
principle/concept" med løsningsaspekter fra mekanik,
elektronik og software.
Udvikle og teste markedsprototyper for at validere et
marked.
Udvikle og foreslå et Minimal Viable Product (MVP)
Vælge en passende IP-strategi og beskrive omrids af,
implikationer for og muligheder i immaterielle rettigheder.
Præsentere/sælge produkt- og forretningsidé til relevante
kunder, investorer og aktører.
Definere unikke værdi udsagn for en foreslået
løsning
Kursusindhold:
Hver projektgruppe vil ifm. projektet lære og ibrugtage metoder og
teorier fra Effectuation, Lean og Agil udvikling. Gruppernes læring
foregår i en multidisciplinær kontekst og hver gruppe skabes på
baggrund af kompetencer, der egner sig til udvikling af
teknologien.
Hvert projekt baseres på en avanceret teknologi. Målet med
projektet er at definere et passende marked for teknologien og
udvikle prototyper og et Miminum Viable Product (MVP), der er egnet
til at få succes i dette marked.
Hvert projekt og hver teknologi vil være helt unikke og
målsætningerne skal således formuleres så de passer til det enkelte
projekt. Hvert projekt har dog som overordnet målsætning at lancere
et nyt produkt og/eller en service samt skabe en bæredygtig
forretning.
Kursets målsætning er at bruge de, i kurset underviste, metoder og
teorier til at definere et/en produkt/service, bevise
rentabiliteten, udvikle en eksekveringsstrategi og en spin-out
virksomhed, der er i stand til at få ydelsen til markedet. Dette
vil kræve, at der skabes beviser, der kan overbevise nøgleaktører:
En kunde/slutbruger, der kan købe/forudbestille produktet.
En partner, der kan hjælpe med at udvikle og producere produktet.
En venture kapitalfond, der kan investere i udviklingen af
forretningen.
For at strukturere forløbet, vil der hver uge være en forelæsning
(og tilhørende øvelse), der beskriver forskellige metoder og
udforsker forskellige dele af "Business Model Canvas". Ud
over dette vil adskillige forelæsninger være om prototyper fra et
mekanisk-, elektronisk- og softwaremæssigt synspunkt. To
milepælseksaminer vil sikre at de kursusansvarlige samt de andre
projektgrupper er fuldt opdaterede med den enkelte gruppes
fremskridt.
Kursets struktur dedikerer tirsdag formiddag til det teoretiske og
metodemæssige arbejde og fredag eftermiddag dedikeres til
projektarbejde.
Litteraturhenvisninger:
Foreslået læsning
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model
generation: a handbook for visionaries, game changers, and
challengers. John Wiley & Sons.
Sarasvathy, S. D. (2008). Effectuation: Elements of entrepreneurial
expertise. Edward Elgar Publishing.
Maurya, A. (2012). Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan That
Works. " O'Reilly Media, Inc.".
Bemærkninger:
Projektgrupperne vil blive skabt på basis af et
kompetencespørgeskema med henblik på at sikre multidisciplinære
hold.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk