2014/2015

41633 Innovation og Produktudvikling

Engelsk titel:

Innovation and Product Development

Sprog:

Point( ECTS )

10

Kursustype:

Kandidat
 

Skemaplacering:

F3 (tirs 8-12, fre 13-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Projektopgave, udført i grupper af ~5 studerende.
Hver gruppe vil begynde projektet med en avanceret teknologi, fx i form af et patent, en opfindelse eller en forsøgsmodel/​prototype fra et af DTUs institutter (eller fra en ekstern partner).

Hvert projekthold vil også få tildelt en kontaktperson i form af en forsker/opfinder der står bag den originale teknologi. Målet med projektet er at skabe et produkt og en forretning baseret på denne teknologi og målrette disse mod et attraktivt marked.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser, Aftales med underviser

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Anbefalede forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Minimum 5

Overordnede kursusmål:

Gennem omfattende gruppearbejde ("learning by doing") suppleret af forelæsninger, vil den studerende udvikle en dyb forståelse for de entreprenørielle- og produktudviklings processer, som kræves for at udvikle avancerede teknologier i nye opstartsvirksomheder. Kurset indeholder forskellige former for agile prototype metoder og teknikker, inklusive "additiv manufacturing", elektronisk "bread boarding" og software mock-ups bruge Lean metoder. Holdene såvel som undervisningen er multidisciplinær og den er organiseret omkring agile produkt- og forretningsudviklingsmetoder. Kurset fungerer også som en inkubator for avanceret DTU teknologi og de studerende ventes at gribe projektet an som var det en virkelig teknologibaseret opstartsvirksomhed, hvilket potentielt kunne betyde, at de bliver del af en "rigtig", finansieret virksomhed (spin-out) ved kursets afslutning. Projektgruppens mål er at definere og hvis muligt producere et "minimal viable product" (MVP), eller at producere en teknologidemonstrator for kerneaspekter af de tænkte produkt, som kan præsenteres (sælges) til nøglekunder, investorer eller andre aktører.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Arbejde og samarbejde på tværs af ingeniørfaglige discipliner (fx Kemi, Elektronik, Softwareteknologi, Nano-tek, Mekanik, Fotonik og Management)
  • Skelne mellem innovative/​entreprenørielle udviklingsprojekter og projekter i etablerede markeder og organisationer.
  • Anvende principper fra "effectuation" og etablere en dialog med relevante aktører.
  • Anvende relevante udviklings- og projektstyringsværktøjer såsom Lean Startup, Running Lean, SCRUM og Business Model Canvas.
  • Forudsige forretningspotentiale i form af markedsværdi og omsætning.
  • Vurdere og håndtere teknologiske risici i kommercialiseringen af avanceret teknologi.
  • Udvikle og teste prototyper for "proof of principle/concept" med løsningsaspekter fra mekanik, elektronik og software.
  • Udvikle og teste markedsprototyper for at validere et marked.
  • Udvikle og foreslå et Minimal Viable Product (MVP)
  • Vælge en passende IP-strategi og beskrive omrids af, implikationer for og muligheder i immaterielle rettigheder.
  • Præsentere/​sælge produkt- og forretningsidé til relevante kunder, investorer og aktører.
  • Definere unikke værdi udsagn for en foreslået løsning

Kursusindhold:

Hver projektgruppe vil ifm. projektet lære og ibrugtage metoder og teorier fra Effectuation, Lean og Agil udvikling. Gruppernes læring foregår i en multidisciplinær kontekst og hver gruppe skabes på baggrund af kompetencer, der egner sig til udvikling af teknologien.
Hvert projekt baseres på en avanceret teknologi. Målet med projektet er at definere et passende marked for teknologien og udvikle prototyper og et Miminum Viable Product (MVP), der er egnet til at få succes i dette marked.
Hvert projekt og hver teknologi vil være helt unikke og målsætningerne skal således formuleres så de passer til det enkelte projekt. Hvert projekt har dog som overordnet målsætning at lancere et nyt produkt og/eller en service samt skabe en bæredygtig forretning.
Kursets målsætning er at bruge de, i kurset underviste, metoder og teorier til at definere et/en produkt/service, bevise rentabiliteten, udvikle en eksekveringsstrategi og en spin-out virksomhed, der er i stand til at få ydelsen til markedet. Dette vil kræve, at der skabes beviser, der kan overbevise nøgleaktører:
En kunde/slutbruger, der kan købe/forudbestille produktet.
En partner, der kan hjælpe med at udvikle og producere produktet.
En venture kapitalfond, der kan investere i udviklingen af forretningen.
For at strukturere forløbet, vil der hver uge være en forelæsning (og tilhørende øvelse), der beskriver forskellige metoder og udforsker forskellige dele af "Business Model Canvas". Ud over dette vil adskillige forelæsninger være om prototyper fra et mekanisk-, elektronisk- og softwaremæssigt synspunkt. To milepælseksaminer vil sikre at de kursusansvarlige samt de andre projektgrupper er fuldt opdaterede med den enkelte gruppes fremskridt.
Kursets struktur dedikerer tirsdag formiddag til det teoretiske og metodemæssige arbejde og fredag eftermiddag dedikeres til projektarbejde.

Litteraturhenvisninger:

Foreslået læsning
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Sarasvathy, S. D. (2008). Effectuation: Elements of entrepreneurial expertise. Edward Elgar Publishing.
Maurya, A. (2012). Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan That Works. " O'Reilly Media, Inc.".

Bemærkninger:

Projektgrupperne vil blive skabt på basis af et kompetencespørgeskema med henblik på at sikre multidisciplinære hold.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Thomas J. Howard , Bygning 426, Tlf. (+45) 4525 4741 , thow@mek.dtu.dk
Jakob Axel Bejbro Andersen , jaban@mek.dtu.dk
Michael Kai Petersen , Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 5227 , mkai@dtu.dk
Lars Press Petersen , Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 3436 , lpet@elektro.dtu.dk

Institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Kursushjemmeside:

http://www.productdevelopment.mek.dtu.dk/

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 26. juni, 2014