E3A (tirs 8-12) og E5 (ons 8-17) og Januar
Den afsatte tidsramme står til rådighed for projektarbejdet, som
nærmere tilrettelægges i grupper og efter aftale med
vejleder.
Undervisningens placering:
Campus Lyngby
Undervisningsform:
Projektarbejde i grupper, forelæsninger, øvelser, fremlæggelser
og seminarer.
Aftales med underviser, Projektfremlæggelsen
ligger i sidste uge af januar-perioden. Ingen eksamen i den
ordinære eksamensperiode.
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
42010
Pointspærring:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
- at lære de studerende at identificere og udvikle en løsning i
kontakt med en gruppe af potentielle brugere.
- at skabe motivation og selverkendelse vedrørende udfordringer og
egne evner for studiet.
- at introducere studiets egenart, studieteknik og palet af temaer.
-at give de studerende positive oplevelser gennem skabende
aktivitet og herigennem etablere gode sociale rammer for indlæring.
- at skabe færdigheder i en analytisk, registrerende og værdibåret
iagttagelse af socio-tekniske forhold.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
indsamle og anlysere data i forbindelse med feltstudier
identificere problemer og behov i målgrupper
generere og kombinere en række løsninger baseret på erkendte
behov
beskrive og diskutere funktionalitet og visuelle kvaliteter i
forbindelse med løsninger
forstå den grundlæggende sammenhæng mellem form, materialer og
fremstillingsprocesser
udvælge og modificere løsninger til et endeligt design ud fra
en målsætning
udvælge og anvende grundlæggende visuelle
kommunikationsteknikker i forbindelse med projektarbejde
konstruere enkle mock-ups og skalamodeller af udvalgte
løsninger
anvende grundlæggende studieteknikker
organisere samarbejdet i en heterogen projektgruppe
evaluere og give konstruktiv kritik på egne og andres
arbejder
illustrere og præsentere resultater af projektarbejde for
interessenter
Kursusindhold:
Kurset introducerer studiet og grundlæggende studieteknikker. Der
introduceres ingeniørarbejde og historik relateret til Design &
Inovation. Grundlæggende materialeteknologi og basale
fremstillingsprocesser introduceres. Der er også introduktion til
arbejdet i et modelværksted.
Kurset har et gennemgående projekttema. De studerende danner
arbejdsgrupper og henter behovsindsigt i eksisterende miljøer,
indentificerer og formulerer problemer, der skal løses, og udvikler
en række ideeer og løsningsforslag, som præsenteres i mock-up og
posterform. Til sidst i forløbet bygges en fysisk skalamodel af et
endeligt udvalgt løsningsforslag. Modellen og en poster præsenteres
for udvalgte interessenter. Projektforløbet er opdelt i faser. Der
lægges milepæle i mellem faserne. De studerende præsenterer her
deres delresultater. Det videre projektarbejde aftales i
forbindelse med milepælene.
Bemærkninger:
Studerende optaget på civilbachelorstudiet Design & Innovation
har fortrinsret til kurset.
Projektet er en integreret del af 1. semester i
civilbachelorstudiet Design & Innovation
Kurset undervises på dansk.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk