At give deltagerne et detaljeret kendskab til eksisterende og
fremtidige net til mobilkommunikation. Det er målet, at gøre
deltagerne i stand til ikke bare at forstå virkemåden af
forskellige mobilkommunikationsnet, men at kunne anvende denne
viden til evaluering og design af rigtige
mobilekommunikationssystemer, baseret på disses teknologiske
muligheder og begrænsninger.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare de generelle principper i cellulære net til
mobilkommunikation.
Sammenligne arkitekturer og funktionalitet af netværkselementer
og anvende dette på eksisterende og fremtidige generationer af
mobilnet.
Forklare hvordan signalering i mobilkommunikation bruges under
centrale procedurer såsom registrering, kaldsopsætning og
handover.
Forklare de modulationsprincipper, der anvendes i
mobilkommunikation og anvende dette på overførsel af tale og data i
mobilekommunikationssystemer
Forklare de vigtigste mekanismer og parametre, der påvirker
kapacitet, dækning og tjenester i mobilkommunikationssystemer og
anvende dette til dimensionering af mobile net.
Anvende computersimulering til at bestemme ydeevnen af
mobilkommunikationsteknologier og sammenligne realistiske
scenarier
Anvende laboratoriemålinger til at bestemme ydeevnen af
mobilkommunikationsteknologier
Skrive og evaluere rapporter om
mobilkommunikation
Kursusindhold:
Mobilkommunikationsnet: GSM, UMTS og LTE. Fremtidens
mobilkommunikation (4G / 5G). Datakommunikation i mobilnet (GPRS,
EDGE, HSDPA, HSUPA og LTE). Arkitekturer af mobilkommunikationsnet
samt netværkselementer: MSC, BSC, SGSN, GGSN, Node B, RNC, osv.
Protokoller. Signalering: Registering, opsætning af kald, handover,
osv. Modulation og fejlkorrigerende koder. Tjenester og
tjenestearkitekturer (f.eks. IMS) i mobilkommunikationsnet. Øvrige
trådløse teknologier som f.eks. Bluetooth, NFC, WLAN og WiMAX.
Planlægning og dimensionering af mobilkommunikationsnet.
Rapportskrivning og -evaluering anvendes aktivt i løbet af kurset
som forberedelse til den afsluttende rapport i kurset.