At udføre et selvstændigt eksperimentelt eller teoretisk projekt,
hvis resultat ikke på forhånd er kendt
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
finde og udvælge relevant faglitteratur
opsøge supplerende oplysninger hos forskere/PhD studerende på
fagområdet (som kan virke som konsulenter under
projektforløbet)
foretage en fagligt velbegrundet afgrænsning af emneområdet,
heriblandt med vejlederens hjælp at argumentere for hvad det valgte
projekt tilføjer af nyt til emnet og relatere projektets formål til
den allerede udførte forskning indenfor feltet
formulere mål og metoder for projektforløbet i passende omfang
og kompleksitet
planlægge projektet
opstille en realistisk arbejds- og tidsplan og løbende tilpasse
planen til ændrede forudsætninger
udføre grundigt og systematisk arbejde indenfor eksperiment
eller teori, f.eks. ved selv at:opbygge en forsøgsopstilling (exp.
projekt) / kode en simulation (teo. projekt) / indsamle
målte/genererede data / behandle data
relatere data til projektets mål og løbende tilpasse
projektforløbet til de opnåede delmål ved at bl.a. udvikle nye
løsninger på opståede eksperimentelle eller teoretiske
problemer
fortolke, vurdere og sammenfatte resultaterne, samt præsentere
disse ved hjælp af egnede grafer/tabeller
skrive en velstruktureret og veldokumenteret rapport, som
opfylder de formelle kriterier for en god rapport
præsentere metoder og resultater mundtligt ved fagprojektdagen
i forståelig form over for de andre studerende i kurset
gennemføre projektet med stor selvstændighed i alle dets faser
fra planlægning over gennemførelse til
præsentation.
Kursusindhold:
Der udbydes emner med relation til forskningsaktiviteterne ved
Institut for Fysik, Institut for Mikro- og Nanoteknologi og
Institut for Fotonik, og de studerende vælger selv blandt
disse.
Bemærkninger:
Kan efter aftale gennemføres i 13-ugers perioden (eksamen ligger
dog stadig i 3-ugers perioden!). Kurset er obligatorisk og hører
under Projekter og almene fag for bachelorstuderende i Fysik og
nanoteknologi.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk