Målet med dette kursus er at træne deltagerne i retoriske
færdigheder og engelsk kommunikation med henblik på formidling af
avancerede, tekniske emner til et bredt publikum af fagfæller og
kolleger fra såvel industri som universitetsverdenen. Der sigtes
mod at give deltagerne erfaring med formidling af deres
forskningsprojekt i en bredere sammenhæng ved hjælp af foredrag,
poster præsentationer og skrevne artikler på et professionelt
niveau, hvor der også tilstræbes erfaring med peer review af
artikler. Sådanne færdigheder vil være til gavn for deltagerne i
deres videre karriereforløb, uanset om dette er i
universitetsverdenen eller i industrien. Et yderligere mål er få
deltagerne til at se på deres eget projekt fra en udenforståendes
perspektiv og derved opnå en dybere forståelse af tilhørernes
situation.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
benytte velegnede præsentationsmetoder til fremlæggelse af
komplekse teknisk-videnskabelige begreber vha. mundtlige
præsentationer og poster præsentationer.
vurdere indhold og detaljeringsgrad i forhold til en
præsentations længde
uddrage og præsentere nøglebegreber i komplekse
teknisk-videnskabelige fagområder
skrive tilgængelige og relevante publikationer møntet på et
publikum uden for eget fagområde.
analysere komplekse emner på basis af en kort præsentation
formidle konstruktiv kritik uden for eget fagområde
modtage og reagere på konstruktiv kritik, både mundtligt og
skriftligt
beskrive relevansen af eget ph.d. projekt i forhold til et
bredere videnskabeligt forum og i forhold til industrien
tilpasse en præsentation af et teknisk-videnskabeligt emne til
en kreds af tilhørere med forskellig uddannelsesmæssig
baggrund
Kursusindhold:
Kursusdeltagerne skal deltage i tre obligatoriske aktiviteter:
1. Ugentlige seminarer (både forårs- og efterårssemester)
Det ugentlige seminar består af foredrag, som gives af deltagerne.
Deltagerne præsenterer deres forskning ved 30 minutters foredrag
for en målgruppe af kolleger med en ingeniørmæssig baggrund på en
måde, så tilhørerne kan følge de væsentlige teknisk-videnskabelige
ræsonnementer. Kursusdeltagerne forventes at give konstruktiv
tilbagemelding vha. en online evalueringsmetode. Deltagerne vil
også modtage tilbagemelding direkte fra tilhørerne og fra vejledere
i forbindelse med plenumdiskussion om foredragene.
2. Årlig konference
Deltagerne skal give en poster præsentation om deres forskning ved
en årlig konference arrangeret for industrien af DTU Elektro.
Bredden i konferencen gør, at deltagerne skal præsentere deres
arbejde på en måde, der er tilgængelig for tilhørere uden for deres
eget fagområde, men stadig på et passende videnskabeligt niveau i
lighed med de mundtlige præsentationer bekrevet ovenstående.
3. Tidsskriftartikel
Deltagerne skal skrive en artikel om deres forskning rettet mod en
forud defineret målgruppe. Artiklen skal overholde forskellige
formelle krav til form og længde og vil blive underkastet
peer-review af de øvrige kursusdeltagere. Reviderede og accepterede
artikler publiceres på instituttets hjemmeside og/eller via et
tidsskrift som f.eks et supplement til DTU in profile eller DTU
Avisen (eller via et åbent tidsskrift). Udvalgte artikler redigeres
til publikation via forskningsorienterede webudgivere (f.eks.
www.videnskab.dk eller www.nordiscience.com).